اجتماعیخبر اول

آغاز به کار نشست تمدن‌های کهن در بغداد

همزمان با آغاز به کار ششمین دور نشست تمدن‌های کهن در بغداد، وزیر امور خارجه عراق از بازپس‌گیری 18 هزار قطعه باستانی قاچاق‌شده از این کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: همزمان با آغاز به کار ششمین دور نشست تمدن‌های کهن در بغداد، وزیر امور خارجه عراق از بازپس‌گیری 18 هزار قطعه باستانی قاچاق‌شده از این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در افتتاحیه نشست تمدن‌های کهن که با حضور وزرای فرهنگ و میراث باستانی کشورهای عضو برگزار شد، تأکید کرد که بحران‌ها و اختلاف منافع موجب بحران‌های بزرگی در جهان شده و با گفت‌وگوی فرهنگی می‌توان به تقویت تفاهم کمک کرد.

او گفت که تروریسم نقش پررنگی در ویرانی بسیاری از آثار تمدنی داشت اما باز هم نتوانست تاریخ را تغییر دهد و افزود که عراق دیدگاهی شراکت‌محور را در روابط بین‌المللی پیش گرفته و خواستار همکاری مشترک همه طرف‌ها در مسائل گوناگون از جمله تغییرات زیست‌محیطی است.

وزیر امور خارجه عراق گفت که عراق در دوره‌های گوناگون شاهد سرقت و غارت برنامه‌ریزی‌شده آثار باستانی خود بود اما تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای برای بازپس‌گیری آنها و جلوگیری از تخریب آثار باستانی آغاز کرد که در نتیجه آن تاکنون 18 هزار قطعه باستانی قاچاق‌شده را پس گرفته است.

ششمین نشست تمدن‌های کهن با حضور عراق، یونان، چین، مصر، ایران، مکزیک، ایتالیا، بولیوی، پرو و ارمنستان در بغداد برگزار شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا