خبر اولسیاسی

کنعانی: استقرار نیروهای نظامی عراقی گام بسیار مثبت در تحکیم امنیت مرزهای مشترک است

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: خوشبختانه شنیده‌ایم دولت عراق مصمم است نیروهای خود را در مرز مشترک با ایران به ویژه در بخش اقلیم کردستان مستقر کند.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی این هفته در پاسخ به سوالی در مورد موضع فلسطینی ها مبنی بر عادی سازی با اسرائیل و موضع گیری شیخ عیسی قاسم، از علمای شیعه بحرین در این خصوص گفت: موضع ما در ارتباط رژیم صهیونیستی روشن است و هم در ارتباط با روند عادی سازی که با فشار دولت آمریکا در منطقه رخ داده است، برخی از دولت‌های عربی و اسلامی منطقه متاسفانه در چنین شرایطی به عادی سازی روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی تن داده‌اند. معتقدیم حضور رژیم صهیونیستی در منطقه برای هیچ طرفی امنیت ساز نیست و حقوق ملت فلسطین را تامین نمی کند و ملت فلسطین به درستی معتقد هستند که روند عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان ملت فلسطین است لذا موضع دولت ملت های منطقه هم روشن است و مردم بحرین در این روزها همزمان با سفر مقام این رژیم تروریستی دیدگاه خود را علنا اعلام کردند که مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و هم اعلام کردند.

کنعانی افزود: صحنه‌های موجود در میادین مختلف ورزشی در جمع تماشاگران و همچنین در جام جهانی قطر که صحنه آشکاری از ضدیت ملت‌های منطقه و جهان و تنفر از رژیم صهیونیستی اثبات کننده آن است که عادی سازی روابط رسمی بین رژیم صهیونیستی با برخی دولت های منطقه به معنای پذیرش این رژیم از سوی ملت های منطقه نیست و در میزان تنفر ملت‌ها تغییری ایجاد نشده بلکه این تنفر بیشتر هم شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ادعایی مطرح شده که کشتی ایرانی با مقداری مهمات در مسیر یمن متوقف شده است، گفت: ما این ادعا را از منابع خبری شنیدیم و تکرار ادعاها بی اساس بوده و صرفا برای مسائل و بهره‌برداری های سیاسی مطرح می‌شود که نشانه‌ای از تداوم رویکرد مخرب دولت آمریکا به عنوان حامی اصلی تجاوز به یمن اصل است که این رفتار مصوب بحران انسانی غرب و مشخصا در کشور یمن شده است. موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با یمن همواره روشن بوده است و ایران همواره از همه ظرفیت خود برای برقراری صلح و ثبات و امنیت در یمن استفاده کرده و معتقد است که تنها مردم یمن می توانند در ارتباط با سرنوشت خود و بدون دخالت بیگانگان تصمیم‌گیری کنند، بنابراین اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران در استمرار همان سیاست‌های غلط دولت آمریکا در حمایت از تجاوز به کشور یمن است و همین رژیم و دولتی که مصوبه اصلی خسارت به مردم یمن شده برای فرافکنی، چنین اتهاماتی را متوجه به جمهوری اسلامی ایران میکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه احیای روابط ایران و عربستان در راستان تامین منافع طرفین و منطقه است تصریح کرد: مذاکرات دو جانبه با همکاری دولت عراق در پنج دور صورت گرفته است؛ زمینه برای ادامه مذاکرات و ازسرگیری روابط مهیاست، اما باید دید در طرف مقابل گام عملی چه خواهد بود.

وی ادامه داد: نقش اینترنشنال در تبلیغ فعالیت‌های تروریستی و دامن زدن به اغتشاشات در ایران کاملا روشن است و مجموعه ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران برای برخود با شبکه ایران اینترنشنال و کشور های حامی این شبکه صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستاوردهای سفر آقای سودانی به تهران و امنیت مرز ایران و عراق گفت: سفر آقای السودانی نخست وزیر عراق به تهران سفر مهمی بود که در چارچوب دعوت رسمی رئیس جمهوری از ایشان به تهران و در چارچوب موضوعات مختلفی که ما با دولت عراق در حوزه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی داریم انجام شد. گفت‌وگوهای پرثمر و مفید مختلفی به ویژه در حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری مطرح شد. مباحث مرزی یکی از موضوعات مورد اهتمام جدی ماست و امنیت مرزی برای ما حائز اهمیت است. در این سفر مجدداً بر اجرای نتایج گفت‌وگوهای قبلی هیات‌های تخصصی دو کشور تاکید شد و دولت عراق در این زمینه هم قول پیگیری و اجرای تعهدات را داد. خوشبختانه ما اخبار خوبی را در این روزها شنیدیم اینکه دولت عراق مصمم است که نیروهای دولت مرکزی را در مرزهای مشترک دو کشور به ویژه در طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران با منطقه اقلیم کردستان عراق مستقر کند. قطعاً تحقق این اقدام می‌تواند گام بسیار مثبت و رو به جلو در جهت تحکیم امنیت و ثبات در مرزهای مشترک دو کشور باشد و امیدواریم بتواند با استمرار و تقویت این گام‌ها و اقدامات دیدگاه‌ها و انتظارات جمهوری اسلامی مبنی بر تامین امنیت کامل مرزی در مرزهای مشترک دو کشور ایجاد و حاصل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا