اقتصادیخبر اول

تأثیر محدودیت های اینترنت بر صادرات ایران به عراق

اعضای اتاق مشترک ایران و عراق محدودیت اینترنت در ایران را از عوامل مهم کاهش صادرات به عراق دانستند.

میدل ایست نیوز: اعضای اتاق مشترک ایران و عراق محدودیت اینترنت در ایران را از عوامل مهم کاهش صادرات به عراق دانستند.

بر اساس گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران؛ در ۱۰ روز نخست قطعی اینترنت در کشور، حدود ۸۹ درصد ارتباطات شرکت‌های ایرانی با مشتریان خارجی آنها قطع شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

در این راستا، پایگاه ایرانی «خبرآنلاین» به نقل از جهانبخش سنجابی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق خبر داد که در ۷ ماهه سال جاری در زمینه صادرات کالا به عراق به لحاظ وزنی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

سید حمید حسینی، فعال بخش خصوصی و عضو اتاق مشترک ایران و عراق، درباره تاثیرات و تبعات محدودیت‌های اینترنتی ایران بر روابط تجاری با سایر کشورها گفت: بسیاری از ارتباطات بخش خصوصی کشور از طریق اینترنت و فضای مجازی صورت می‌گیرد برای نمونه حداقل همه امور زندگی شهروندان عراق از طریق فیس‌بوک یا واتس‌اپ انجام می‌شود و اصلا تلفن ثابت ندارند؛ بنابراین همه ارتباطات و روابط، رد و بدل کردن مدارک، اسناد و … از طریق اقتصاد دیجیتال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت عراقی‌ها اصلا اهل استفاده از ای‌میل در مراودات خود نیستند و بدین صورت تجارت خارجی با عراق دچار مشکلات جدی شده است.

حسینی تأکید کرد که شاید برخی کشورهای دیگر در مراودات تجاری از ای‌میل استفاده می‌کنند اما در مورد عراق، سوریه، افغانستان و … چنین امکانی وجود ندارد و کمتر اهل استفاده از ای‌میل هستند.

وی تاکید کرد: لذا در مراوده با این کشورها به شبکه‌های اجتماعی متکی بودیم و محدودیت‌ها و قطع شدن شبکه‌های اجتماعی باعث شده ارتباطات ما با این کشورها به‌شدت لطمه بخورد و بازار بعضی از اقلام صادراتی را در عراق، سوریه و برخی کشورهای همسایه از دست بدهیم.

اخیرا ایران اعلام کرد صادراتش در 5 ماه نخست سال شمسی امسال 2 میلیارد و 961 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 6 درصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، میانگین ماهانه صادرات ایران به عراق 592 میلیون دلار بوده است و در صورت ادامه این روند، صادرات ایران به عراق در سال جاری حدود 7 میلیارد دلار خواهد بود که نسبت به سال گذشته کاهش 27 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید:

صادرات ترکیه به عراق 80 درصد بیشتر از صادرات ایران

منبع
خبرآنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا