اقتصادی

کشف مخازن جدید نفتی در جنوب غرب ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به استفاده از روش‌های جدید اکتشاف نفت توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: با این روش‌ها، در جنوب غربی کشور مخازن نفتی جدیدی کشف شده است.

میدل ایست نیوز: مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به استفاده از روش‌های جدید اکتشاف نفت توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: با این روش‌ها، در جنوب غربی کشور مخازن نفتی جدیدی کشف شده است.

به گزارش ایرنا، وی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقداماتی در اکتشاف نفت و گاز انجام شده است، افزود: بر اساس مطالعات سازمان‌های بین‌المللی، در آینده 3 کشور ایران، روسیه و عراق بیشترین اکتشافات را خواهند داشت و سایر کشورهای منطقه اکتشافاتشان به پایان می‌رسد که هم در بُعد جذب سرمایه‌گذاری خارجی و هم استمرار تولید نفت و گاز رتبه‌های بالایی خواهند داشت.

وی ادامه داد: جایگاه ایران در منطقه با توجه به اینکه حوزه‌های رسوبی ما در جنوب زاگرس هستند، ایران و عراق بالاترین پتانسیل کشف نفت و گاز را خواهند داشت و حجم هیدروکربوری که برای ایران در نظر گرفته‌اند، معادل 16 میلیارد بشکه است که هم از بعد پیشرفت کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اهمیت دارد.

فکور با اشاره به اینکه هر کشوری که از نعمت انرژی برخوردار است اقتصاد شکوفاتری خواهد داشت، گفت: این نکته را برای همه سرمایه‌گذاران خارجی دارد که ایران در نفت و گاز حرف اول را خواهد زد و برای سودآوری باید وارد بازار ایران شوند.

وجود 14 بلوک اکتشافی نفت و گاز در ایران

فکور با تاکید بر اینکه 14 بلوک اکتشافی در ایران تعریف شده، گفت: با وجود مجوزهای لازم اما به دلیل تحریم هیچ بلوکی واگذار نشده و سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: یکی از بلوک‌های دریایی ما توسط متخصصان ایرانی، طراحی شده و در آستانه عقد قرارداد است و حجم این بلوک 30 تی سی اف (تریلیون فوت مکعب) و معادل مخزن خانگیران است و در خلیج فارس جهش بزرگی در صنایع ایجاد خواهد کرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با یک کشور آسیایی و 5 کشور اروپایی وارد همکاری شدیم و در برخی پروژه‌های تحقیقاتی با این کشورها کار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین پروژه که بکر است و طراحی آن توسط یک شرکت دانش بنیان انجام شده، پروژه ژئوشیمیایی سطحی است، افزود: در این روش باکتری‌های خاصی که در نفت وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فکور با بیان اینکه راستی آزمایی این پروژه با لرزه نگاری انجام می‌شود، ادامه داد: در شمال کشور مخازن گازی شناسایی خواهد شد و در جنوب غربی نیز مخازن نفتی کشف شده است.

کشف مخازن نفت و گاز در جنوب و شمال کشور با تله‌های ترکیبی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با شاره به اینکه تا کنون اکتشافات بالغ بر 95 درصد از منابع کشف شده تله‌های طاقدیسی است و تله‌های چینه‌ای در ایران تجربه نشده و یا بسیار اندک بوده است، گفت: با اقدامات انجام شده در دشت آبادان و همچنین شمال شرق کشور به موفقیت‌هایی در تله‌های چینه‌ای و ترکیبی رسیده‌ایم و با حفاری‌هایی که انجام خواهد شد، مخازن جدیدی کشف می‌شود.

وی گفت: یک پروژه پژوهشی عملیاتی در دریای عمان داریم که 63 درصد پیشرفت دارد و ذخایری شناسایی شده و در حال برآورد ذخایر گازی آن هستیم.

فکور با تاکید بر اینکه اولویت اکتشاف مرزهای خشکی و دریا و شناسایی ذخایر گازی است، افزود: در دولت قبل اکتشافات گازی انجام نشد، اما در این دولت این مهم در دستور کار قرار دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در خوزستان، ایلام و … و در تمام مناطق مرزی که احتمال وجود ذخایر باشد فعال هستیم.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا