سیاسی

تأکید سران عراق و نماینده سازمان ملل بر اولویت مبارزه با فساد

همزمان با روز جهانی مبارزه با فساد، رئیس جمهور و نخست وزیر عراق و نماینده سازمان ملل در این کشور بیانیه هایی درباره ضرورت اولویت دادن به این موضوع منتشر کردند.

میدل ایست نیوز: همزمان با روز جهانی مبارزه با فساد، رئیس جمهور و نخست وزیر عراق و نماینده سازمان ملل در این کشور بیانیه هایی درباره ضرورت اولویت دادن به این موضوع منتشر کردند.

در بیانیه رسمی «جنین هنیس پلاسخرت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق که به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد صادر شده آمده که فساد سازمان‌دهی‌شده یکی از بزرگ‌ترین چالش های پیش روی عراق است که تأثیر فراوان بر ثبات و توسعه عراق دارد.

این بیانیه افزوده که فساد مانع پیشرفت می‌شود و شهروندان را از حقوقشان محروم می‌کند و سرمایه‌گذاری خارجی را محدود می‌سازد و دولت را از درآمدهایی که باید خرج مدرسه‌سازی و بیمارستان و جاده و کارهای عام‌المنفعه شود محروم می‌کند.

پلاسخرت تأکید کرده که فساد از اصلی‌ترین عوامل اختلال موجود در عراق است و ادامه این وضعیت پیامدهای منفی بسیاری خواهد داشت.

وی با اشاره به پرونده فساد در اداره مالیات عراق که از آن به «سرقت قرن» یاد می‌شود افزوده که متأسفانه این آخرین مورد نخواهد بود و افزوده که بی تردید تغییر روش‌ها اهمیت حیاتی برای آینده عراق دارد و این چیزی نیست که یک شبه به دست آید و نیازمند تلاش و کوشش جمعی است.

نماینده سازمان ملل اقدامات دولت در این باره را امیدوارکننده خوانده اما تأکید کرده که بی تردید این اقدامات به ضرر کسانی تمام خواهد شد و این افراد می‌کوشند که در این روند اختلال ایجاد کنند اما «نباید به آن فرصت آسایش داد».

وی از همگان در عراق خواسته که برای شفافیت و حاکمیت قانون و ایجاد نظامی خدمتگزار به جامعه به جای نظام خدمتگزار به گروه کوچکی از شهروندان وارد عمل شوند و افزوده که تضمین پاسخگویی همگان و حسابرسی از همگان امری ضروری است.

همزمان عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق، با انتشار توئیتی تأکید کرد که مباره با فساد مسئولیت همه نهادهای حکومتی است و افزود که باید با ایجاد قوانین لازم برای پایان دادن به این پدیده خطرناک که مانع توسعه در کشور است تلاش کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، نیز با انتشار توئیتی نوشت که مبارزه با فساد در اولویت‌های دولت وی است چون باور دارد که علت اصلی ضعف دولت در عمل به مسئولیت‌هایش وجود فساد است.

وی افزود که بدون مبارزه جدی با این آفت و بازپس‌گیری اموال غارت‌شده و پیگرد متهمان، هرگونه تلاش اقتصادی یا خدماتی به حد مطلوب نمی‌رسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا