اقتصادیسیاسی

برگزاری سرشماری در عراق مشروط به تأمین بودجه در سال 2023

مشاور ارشد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در عراق تأکید کرد که اجرای سرشماری سراسری در سال آینده مشروط به تأمین بودجه لازم برای آن است.

میدل ایست نیوز: مشاور ارشد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در عراق تأکید کرد که اجرای سرشماری سراسری در سال آینده مشروط به تأمین بودجه لازم برای آن است.

به گزارش «موازین نیوز»، «مهدی العلاق»، مشاور ارشد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفت که آمادگی برای اجرای این سرشماری سراسری از سال 2019 آغاز شد و قرار بود در سال 2020 برگزار شود اما همه‌گیری کرونا مانع از اجرای آن شد.

او گفت که دستگاه مرکزی آمار و وزارت برنامه‌ریزی عراق تلاش‌های بسیاری برای اجرای این سرشماری در تاریخ تعیین‌شده در سال 2023 دارند و افزود که اجرای آن مشروط به تأمین بودجه لازم در قانون بودجه سال آینده عراق است.

وی تأکید کرد که صندوق جمعیت سازمان ملل متحد یکی از طرف‌های حامی این پروژه است و امیدوار است که این برنامه اجرا شود.

العلاق افزود که این سرشماری به صورت الکترونیک انجام می‌شود و بخشی از بودجه آن صرف خرید دستگاه‌های لازم خواهد شد.

برگزاری سرشماری در سال 2020 یکی از برنامه های اصلی دولت عادل عبدالمهدی بود که از اولین روزهای تشکیل کابینه برنامه ریزی لازم برای آن آغاز شد.

آخرین سرشماری رسمی در عراق در سال 1997 انجام شد که شامل اقلیم کردستان نمی شد. از سال 2003 تاکنون وزارت برنامه ریزی این کشور برای اطلاع از جمعیت و اجرای انتخابات از اطلاعات کوپن های خانوار استفاده می کند.

علت تعویق چندباره این سرشماری نبود توافقات سیاسی یا نبود بودجه کافی برای اجرای آن بوده است.

در ماده 140 قانون اساسی عراق مصوب 2005، تصریح شده بود که دولت باید پیش از سال 2007 سرشماری عمومی اجرا کند تا بتوان در مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان که از جمله شامل کرکوک نفت خیز می شود همه پرسی برگزار کرد.

منبع
موازین نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا