سیاسی

امیر عبداللهیان در اردن: ایران بر حمایت از عراق و دولت السودانی تاکید می کند

وزیر خارجه عراق در کنفرانس بغداد 2 برای همکاری و شراکت گفت که ایران بر حمایت از عراق و دولت السودانی در راستای تحقق شکوفایی در این کشور تاکید می کند.

میدل ایست نیوز: حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بغداد 2 برای همکاری و شراکت به میزبانی اردن تاکید کرد که گفت وگو بین کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک به منظور برقراری صلح و ثبات یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است.

به گزارش ایرنا، امیر عبداللهیان در سخنرانی خود در دومین دور کنفرانس بغداد در اردن از میزبانی دولت و ملت اردن تشکر و قدردانی کرد و گفت: این کنفرانس با مشارکت کشورهای منطقه برای نشان دادن حمایت ما از عراق و تاکید بر تلاش های عراق برای همکاری بین کشورهای منطقه است.

وی افزود: امیدوارم که در سایه این نشست ها به منطقه ای باثبات، شکوفا و قوی برسیم.

عبداللهیان تاکید کرد: گفت وگو بین کشورهای منطقه برای رسیدن به یک درک مشترک به منظور برقراری ثبات و صلح یک گزینه نیست بلکه ضروری است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن روابط خود با کشورهای همسایه عراق را توسعه داده است و بر حمایت از کشور عراق و دولت محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در راستای تحقق شکوفایی این کشور تاکید می کند.

وی تصریح کرد: افزایش تبادل تجاری و نشست های دوجانبه با مسئولان بلندپایه در منطقه و برگزاری کمیسیون های اقتصادی و سیاسی مشترک و تقویت جنبه های همکاری همه و همه نشان دهنده اهتمام جمهوری اسلامی ایران به همسایگان و منطقه است.

عبداللهیان گفت: ما آرامش و ثبات و امن کشور خودمان را در پیوند با ثبات و امنیت همه منطقه می دانیم و بر همین اساس سیاست ثابت ما که تغییر نکرده، پرهیز از جنگ و کمک به بازیابی امنیت و ثبات بوده است. ما پاکترین خونها و شجاعترین فرزندان خود را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه که آن را امنیث و ثبات خودمان می دانیم، در مصاف با داعش و در کنار دولت و ملت عراق و سوریه به میدان بردیم.

وی گفت: امروز در آستانه سالگرد ترور ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی و یارانشان، به روح بند آنها ادای احترام می کنیم. یقینا مجاهدت آنها در حافظه تاریخی ملت های منطقه باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: امروز عراق به خاطر تلاش ها و دیدگاهای سازنده رهبران آن نقش مهمی در منطقه دارد و جا دارد که از نقش منطقه ای و نخست وزیر محترم عراق جناب آقای السودانی در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه ای و ترویج فرهنگ گفت وگو استقبال و قدردانی کنم. همچنین مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تعمیق همکاری با همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای دوست و برادر در حاشیه جنوب خلیج فارس اعلام و بر اهمیت آن تاکید کنم.

عبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی عراق یکپارچه و با ثبات و توسعه یافته است و همچنین بر اهمیت حمایت کشورهای منطقه از ثبات و امنیت عراق تاکید می کند و در تحقق امنیت پایدار با مشارکت جمیع همسایگان عراق از جمله کشور دوست و برادر سوریه تاکید می کند و جا دارد که تاسف خودم را به خاطر خالی بودن جای آن در بین کشورهای حامی عراق در نشست امروز ابراز دارم.

وی گفت: مایلم تاکید کنم که انتظار نداریم که از خاک کشور دوست و برادر جمهوری عراق هیچ گونه تهدیدی متوجه همسایگان شود.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما معتقدیم که امنیت وارد کردنی و خریدنی نیست. امنیت مقوله ای یکپارچه و بهم پیوسته است. نمی توان در یک منطقه برای بی ثبات سازی یک کشور همه امکانات را بسیج کرد و همزمان برای ثبات کشوری دیگر بر ثبات سازی تاکیدکرد.

عبداللهیان تاکید کرد: دوران اتخاذ سیاست های اشتباه به سر آمده است. امنیت با نگاه حذفی و تقابلی حاصل نمی شود بلکه امنیت گروهی و ثبات منطقه ای به دست اعضای منطقه و نگاه درونی محقق می شود.

وزیر امور خارجه ایران مقابله با پدیده گرد و غبار و حل این مشکل را یکی از زمینه های همکاری منطقه ای توصیف کرد.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا