خبر اولسیاسی

السودانی در کنفرانس بغداد 2: برای مدیریت آب به طور جدی با ایران و ترکیه قصد همکاری داریم

نخست وزیر عراق در کنفرانس بغداد 2 در اردن گفت که اولویت اکنون در تقویت پیوندهای همکاری و شراکت بین کشورهای ما است.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کنفرانس بغداد 2 برای همکاری و شراکت که امروز در اردن آغاز شد پس از سخنرانی عبدالله دوم، پادشاه اردن، به عنوان نخستین مقام خارجی سخنرانی کرد.

وی از مشارکت کنندگان در این کنفرانس بسیار تقدیر کرد و گفت که امروز در امان جمع شده ایم و امیدواریم که به سمت تقویت روابط و گسترش آن حرکت کنیم.

السودانی گفت که ایده تاسیسی کنفرانس بغداد، از ناشی از تمایل عراق برای تقویت شراکت است.

نخست وزیر عراق افزود که دولت ما رویکرد گشاده ای را با هدف ایجاد شراکت های منطقه ای و بین المللی مبتنی بر منافع مشترک اتخاذ می کند.

وی تصریح کرد که می بینیم اولویت اکنون در تقویت پیوندهای همکاری و شراکت بین کشورهای ما است.

السودانی اظهار داشت که ما با یکدیگر برای تبدیل شدن از کشورهای مصرف کننده به کشورهای تولیدکننده از طریق ایجاد مناطق صنعتی مشترک همکاری می کنیم.

وی افزود که تمرکز بر بخش خدمات و توسعه آن به عنوان یکی از مهم ترین عوامل محرک اقتصاد در کشورها و منطقه ما ضروری است.

السودانی با بیان اینکه مبارزه با فساد مالی و اداری را اولویت خود قرار داده ایم، گفت که کارزاری را برای مبارزه با فساد از بالاترین سطوح آغاز کرده ایم.

وی گفت که از کشورهای برادر و دوست می خواهیم در بازگرداندن اموال غارت شده عراق و تحویل افراد تحت تعقیب که در این کشورها اقامت کرده اند، به ما کمک کنند.

السودانی با اشاره به اینکه دولت عراق به جد برای بهبود محیط سرمایه گذاری در عراق تلاش می کند، اظهار داشت که محیط سرمایه گذاری مناسب در عراق به برقراری امنیت نیاز دارد و ما ثبات امنیتی را در عراق محقق کردیم.

نخست وزیر عراق گفت که همه ما باید به همکاری مشترک و همبستگی برای مبارزه با انواع فکر افراطی ادامه دهیم.

وی افزود که عراق با تهدیدی وجودی به دلیل کمبود آب مواجه است و افزود که قصد داریم به طور جدی با همسایگان خود در ترکیه و ایران همکاری کنیم و به بهترین راه برای مدیریت مشترک منابع آبی فرامرزی دست یابیم.

السودانی گفت که گام های عملی برای تقویت استفاده از سیستم های آبیاری نوین و توقف هدر رفت آب در ذخیره سازی و کشاورزی را آغاز کرده ایم.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنانش گفت که کشورش به ایجاد روابط متوازن با همه شرکای منطقه ای و بین المللی پایبند است.

وی افزود که عراق خود را از صف بندی و محوربندی ها و فضای تنش آمیز دور نگه می دارد و خواستار سیاست آرامش و کاهش تنش هاست.

نخست وزیر عراق تصریح کرد که عراق با دخالت در امور داخلی اش و آسیب به حاکمیت آن یا تعرض به اراضی اش، مخالفت است.

وی گفت که از شرکت های جهانی می خواهیم برای سرمایه گذاری در زمینه جلوگیری از سوزاندن گاز همراه در میدان های نفتی برای تولید برق اقدام کنند.

السودانی گفت که نمی توان از قدرت برای حل اختلافات استفاده کرد و اجازه نخواهیم داد از قدرت علیه عراق استفاده شود و نمی پذیریم که عراق مبدا تهدید علیه کشورهای همسایه و منطقه باشد.

وی تصریح کرد که عراق سعی دارد حامی ارتباط و گفت وگو به عنوان راهی اساسی برای حل اختلافات با هدف آرامش اوضاع و تقریب دیدگاه ها و تقویت تلاش های دیپلماتیک در از بین بردن بحران ها در منطقه باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا