اقتصادی

توقف عرضه دارو و شیر خشک در لبنان و هشدار درباره فروپاشی بخش سلامت

با هر بار افزایش نرخ دلار، احتکار کالا توسط بازرگانان شروع می شود که دارو نیز از این وضعیت بی نصیب نمانده و وارد بازار سیاه و انحصار توزیع کنندگان شده است.

میدل ایست نیوز: با هر بار افزایش نرخ دلار، احتکار کالا توسط بازرگانان شروع می شود که دارو نیز از این وضعیت بی نصیب نمانده و وارد بازار سیاه و انحصار توزیع کنندگان شده است.

به گزارش «الشرق الاوسط» جو سلوم، رئیس اتحادیه داروسازان لبنان اعلام کرد که افزایش نرخ دلار که به ۴۶ هزار لیره رسیده است، موجب توقف کامل در عرضه دارو و شیر خشک شده است.

سلوم در اظهاراتی به افراد درگیر این موضوع گفت: افزایش مداوم و سریع قیمت دلار منجر به توقف کامل عرضه دارو و شیرخشک به داروخانه ها شده است که پیامدهای منفی بر سلامت جامعه و فعالیت بخش های پزشکی به ویژه داروخانه ها در پی دارد.

وی افزود: همه اذعان دارند که شهروندان قادر به تحمل هزینه های بالاتر نیستند، و داروخانه ها و شرکت های داروسازی نیز قادر به ادامه فعالیت نیستند.در عین حال وزارت بهداشت در این شرایط سخت و با منابع و گزینه های محدود، بیش از وظیفه خود عمل می کند و اتحادیه داروسازان لبنان از هیچ تلاشی برای مبارزه با تخلفات، قاچاق و بازی با سلامت شهروندان دریغ نمی کند.

این مقام لبنانی برای نجات بیماران و بهداشت رو به مرگ کشورش خطاب به سیاستمداران داخلی و جامعه بین المللی گفت: این امر با انتخاب رئیس جمهور برای کشور آغاز می شود تا حداقل سطح ثبات مالی و اقتصادی را تضمین کند و حیات قانون اساسی و قانونگذاری را بازگرداند تا کارها در جهت بهبود و توسعه برنامه های اجرایی به خصوص در بخش سلامت پیش برود. در غیر این صورت فروپاشی بخش سلامت و توقف اجباری عرضه دارو ظرف چند روز اجتناب ناپذیر است.

این مسئله البته در لبنان تازگی ندارد، و هر بار که نرخ دلار افزایش می یابد همین داستان تکرار می شود.

صاحب داروخانه ای در منطقه المتن در جبل لبنان می گوید: مشکل در قیمت گذاری داروها بر اساس شاخصی است که توسط وزارت بهداشت به صورت هفتگی و بر اساس نرخ دلار منتشر می شود و معمولاً حدود دو هزار لیره از نرخ ارز در بازار سیاه کمتر است. اما ده روز یا بیشتر از انتشار شاخص می گذرد که باعث می شود تجار و توزیع کنندگان دارو با افزایش مستمر نرخ دلار وبه امید سود بیشتر، دارو را احتکار و از عرضه آن خودداری کنند، زیرا از قبل می دانند که هر شاخص جدید به افزایش قیمت ها خواهد انجامید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا