خبر اولسیاسی

واکنش تند الازهر به تصمیم طالبان برای محروم کردن زنان از تحصیل در دانشگاه‌ها

الازهر در بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم که وجدان مسلمانان و غیر مسلمانان را خدشه دار کرده، شایسته نبود از سوی هیچ مسلمانی اتخاذ شود چه برسد به اینکه به او پایبند باشد و به صادر کردن آن افتخار کند.

میدل ایست نیوز: الازهر مصر تصمیم طالبان در افغانستان برای محروم کردن زنان از حق تحصیل در دانشگاه را محکوم کرد و گفت که این تصمیم با شریعت اسلامی که به تعلیم مستمر بدون هیچ محدودیتی تشویق می کند، مغایرت دارد.

به گزارش روسیا الیوم، الازهر در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف شدید از تصمیم مقامات افغانستان برای جلوگیری از تحصیل زنان در دانشگاه ها، این تصمیم را مغایر با شریعت اسلامی و در تضاد با دعوت صریح مردان و زنان برای فراگرفتن علم از گهواره تا گور دانست.

الازهر بیان کرد که تصمیم گیرندگان در افغانستان چگونه بیش از دو هزار حدیث شریف در کتب اهل سنت به روایتگری عائشه همسر پیامبر (ص) و زنان پیشگام و سرشناس در زمینه علم، آموزش، سیاست و فعالان جوامع اسلامی در گذشته و حال حاضر را نادیده گرفتند.

الازهر در بیانیه اش به صد و 30 زن راوی، فقیه، مورخ و ادیب از جمله حضرت فاطمه زهرا (س) و همسران پیامبر و برخی زنان برجسته دیگر در جهان اسلام اشاره کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که این تصمیم که وجدان مسلمانان و غیر مسلمانان را خدشه دار کرده، شایسته نبود از سوی هیچ مسلمانی اتخاذ شود چه برسد به اینکه به او پایبند باشد و به صادر کردن آن افتخار کند.

الازهر مخالفت خود با این تصمیم را اعلام کرد و آن را تصمیمی برخلاف شریعت اسلام و در مغایرت ریشه ای با دعوت قرآن کریم دانست.

الازهر هشدار داد که هیچ کس گمان نکند یا متوهم نشود که این تصمیم یعنی محروم کردن زنان از تحصیل دستور اسلام است بلکه آن را به شدت انکار می کند و آن سلب حقی از حقوق شرعی تضمین شده توسط اسلام برای زنان و مردان است.

الازهر در پایان از افغانستان خواست در تصمیم خود بازنگری کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا