خبر اولسیاسی

مقام مصری: عراق می‌تواند تجربه مذاکرات ایران و عربستان را با مصر تکرار کند

یک مقام مصری تأکید کرد که وساطت عراق می‌توان موجب آغاز مشورت‌ها میان ایران و مصر برای عادی‌سازی روابط شود.

میدل ایست نیوز: یک مقام مصری تأکید کرد که وساطت عراق می‌توان موجب آغاز مشورت‌ها میان ایران و مصر برای عادی‌سازی روابط شود.

به گزارش «اسپوتنیک»، «سعد عزت» رئیس شورای امور خارجی مصر، تأکید کرد که روابط مصر و ایران در هر حال روابطی معمولی نیست چون بسیاری پرونده‌ها مانع از عادی‌شدن کامل روابط دو کشور می‌شود هرچند وساطت عراق ممکن است فتح باب مشورت‌های دو کشور شود.

او گفت که اختلاف مصر با ایران به پرونده‌های متعددی از جمله روابط تهران با اخوان المسلمین و دخالت ایران در امور کشورهای منطقه مربوط می‌شود، هرچند باید در نظر داشت که رکن مهم سیاست خارجی مصر همکاری با همه طرف‌ها و کمک به حل نزاع‌های بین‌المللی از روش‌های مسالمت‌آمیز است.

عزت افزود که با توجه به سازوکارهای سیاست خارجی مصر، این کشور پذیرفت که مذاکراتی را با ترکیه درباره پرونده‌های اختلافی آغاز کند هرچند روابطشان در سال‌های اخیر بسیار تیره بود و همین کار را درباره روابط با ایران هم می‌توان کرد.

وی تأکید کرد که عراق می‌تواند مانند مورد عربستان، نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور انجام دهد و افزود که می‌توان از تجربه عراق در این زمینه استفاده کرد به خصوص که عراق روابط ویژه با ایران دارد و روابط مصر با عراق هم شاهد تحولات مثبت بسیار خوبی بوده است.

روز شنبه گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای ضمن اشاره به شرکت در نشست بغداد 2 در اردن، گفت: در گفت‌‎وگویی که با آقای السودانی، نخست وزیر عراق داشتیم وی ایده هایی را مطرح کرد که عراق بتواند نقش منطقه ای خود را برای تقویت همکاری های منطقه‌ای ایفا کند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه نخست وزیر عراق در این نشست تمایل و پیشنهادی مبنی بر اینکه گفت وگوهای ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی آغاز شود و منجر به تقویت روابط تهران و قاهره شود، مطرح کرد، اظهار داشت: من از این ایده نخست وزیر عراق استقبال کردم.

امیرعبداللهیان، افزود که السودانی قرار است که در این رابطه در هفته های آینده اقداماتی انجام دهد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری گفت: قرار است که این موضوع را در راستای نقش منطقه ای عراق برای کمک به تقویت گفت وگو و همکاری ها پیگیری کنیم.

منبع
اسپوتنیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا