اقتصادیخبر اول

تولید هیدروژن پالایشگاه کربلا به 72 هزار متر مکعب در ساعت رسید

پالایشگاه کربلا که در فاز فعالیت آزمایشی است، 72 هزار متر مکعب در ساعت هیدروژن تولید می کند که بیشتر ازمجموع گاز تولیدی پالایشگاه الدوره و بیجی است.

میدل ایست نیوز: پالایشگاه کربلا که در فاز فعالیت آزمایشی است، 72 هزار متر مکعب در ساعت هیدروژن تولید می کند که بیشتر ازمجموع گاز تولیدی پالایشگاه الدوره و بیجی است.

به گزارش روزنامه رسمی «الصباح» عراق، یک مقام در وزارت نفت عراق اعلام کرد: واحدهای تولیدی هیدروژن در پالایشگاه کربلا که قادر به تولید میزان بالایی از این گاز هستند برای پیشگیری از حوادث و تامین گاز مورد نیاز در داخل و خارج از پالایشگاه به گرمای بالایی به منظور بهره برداری و نگهداری نیاز دارند.

وی افزود: میزان تولید هیدروژن در پالایشگاه های الدوره و بیجی از چهار هزار متر مکعب در ساعت فراتر نمی رود.

هیدروژن در کنار پیل های سوختی برای تولید برق، سوخت مورد نیاز موتورهای احتراق داخلی در خودروهاست و در موتورهای تخصصی و با فناوری بالا استفاده می شود.

این مقام وزارت نفت عراق گفت: این پالایشگاه با ورود نفت خام به واحد اولیه یعنی تقطیر هوایی به فاز آزمایشی رسیده است. فاز آزمایشی پالایشگاه های جهانی معمولاً شاهد برخی مسائل است که نیاز به اصلاح، نگهداری یا جایگزینی متناسب دارد. این طرح به سمت ورود به واحد تقطیر خلاء، سپس واحدهای هیدروژنه، تولید هیدروژن و تقسیم بنزین تا پایان مارس سال آینده و بدون مشکل پیش خواهد رفت.

گفتنی است فعالیت آزمایشی این پالایشگاه زیر نظر کنسرسیوم کره ای سازنده پالایشگاه و با همکاری شرکت نفت و شرکت پالایشگاه مرکزی در حال اجراست.

پالایشگاه کربلا ماه گذشته به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و از اول سال آینده با ظرفیت کامل راه‌اندازی می‌شود و بنزین سوپر 95 تولید می‌کند که عراق را تا حد زیادی از واردات بنزین بی نیاز خواهد کرد.

عراق هم‌اکنون 12 پالایشگاه دارد که ظرفیت آنها مجموعا یک میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که تولید نفت عراق هم‌اکنون بیش از 4.6 میلیون بشکه در روز است.

یک مقام آگاه تأکید کرد که این پالایشگاه هر دو نوع نفت سبک و سنگین را پالایش و 20 نوع مشتقات نفتی تولید می‌کند و 33 واحد تولیدی و یک نیروگاه برق با توان 200 مگاوات دارد.

این پالایشگاه طی قرارداد عراق با کنسرسیومی از شرکت‌های کره‌ای به ریاست شرکت هیوندای در سال 2014 به ارزش 6.5 میلیارد دلار ساخته شده است.

در این راستا، «حسین طالب»، مدیر شرکت توزیع فراورده‌های نفتی عراق، گفت که این کشور روزانه 31 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که 16 میلیون لیتر آن وارد می‌شود.

پالایشگاه نفت کربلا قرار است با تولید 9-10 میلیون لیتر بنزین در روز واردات این محصول در عراق را به میزان 70 درصد کاهش دهد.

از سوی دیگر، قرار است ظرف 2 سال آینده پالایشگاه‌های تازه‌ای در عراق به بهره‌برداری برسند که باعث خودکفایی کشور در تولید بنزین خواهد شد.

در ماه ژوئیه گذشته، وزیر نفت سابق عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که وزارت نفت و دولت عراق با جدیت برای افزایش تولید مشتقات نفتی و توقف واردات آنها تلاش می‌کنند و افزود که گام اول در مسیر خودکفایی در مشتقات نفتی با افتتاح پالایشگاه کربلا تا پیش از پایان سال جاری میلادی برداشته خواهد شد.

او افتتاح پالایشگاه کربلا را یک دستاورد مهم اقتصادی در سایه افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی دانست که موجب صرفه‌جویی فراوان در منابع ارزی کشور می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا