اقتصادی

دستور السودانی برای پیگیری وضعيت مجوز اماکن تجاری با برندهای بین المللی

سخنگوی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که نخست وزیر این کشور دستور پیگیری وضعیت فعالیت اماکن تجاری در بغداد را که از نام برندهای بین المللی استفاده می کنند را داده است.

میدل ایست نیوز: سخنگوی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که نخست وزیر این کشور دستور پیگیری وضعیت فعالیت اماکن تجاری در بغداد را که از نام برندهای بین المللی استفاده می کنند، داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز چهارشنبه (28 دسامبر) گفت که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور پیگیری درباره فعالیت اماکن تجاری در بغداد را که از نام های بین المللی استفاده می کنند به سازمان های امنیتی مربوطه در وزارت کشور داده است.

وی افزود: با توجه به بخشنامه های صادره، مراجع مربوطه تعدادی از اماکن تجاری و شرکت های اقتصادی با علائم جعلی را مورد پیگیری قرار دادند و اقدامات قانونی در این زمینه انجام شد.

این مقام عراقی گفت: سازمان‌های دولتی مربوطه از سرمایه گذاران داخلی می خواهند که حقوق مالکیت تجاری و معنوی و حقوق علائم تجاری را برای دریافت تأییدیه های اصلی از صاحبان علائم تجاری بین‌المللی رعایت کنند.

وی افزود: نقض این حقوق، نقض قانون است و جرمی است که به عرصه تجاری و سرمایه گذاری های خارجی و نیز به اعتبار عراق و توانایی آن در جذب شرکت ها و مؤسسات بزرگ با برندهای ثبت شده بین المللی آسیب می رساند.

پیش از این افتتاح و فعالیت کافی شاپ «استارباکس» در بغداد و گزارش «آسوشیتد پرس» درباره نداشتن مجوز رسمی از شرکت مادر، بحث های بسیاری را برانگیخت.

بر اساس گزارش «اسوشیتدپرس»،  محصولاتی که در این کافه ها در بغداد عرضه می شوند، از کافی شاپ های استارباکس در کشورهای همسایه وارد شده و همه اجناس واقعی هستند اما هیچ کدام مجوز و نمایندگی «استارباکس» را ندارند.

به گفته این منبع این موضوع باعث شد تا شرکت استارباکس برای جلوگیری از نقض علامت تجاری خود شکایت کند، اما پس از ادعاهایی مبنی بر تهدید وکلای نماینده شرکت توسط متهم، پرونده به حالت تعلیق درآمد. چرا که متهم از حمایت شخصیت های سیاسی برخوردار است. اما پس از اتهام تهدید، امین المکصوصی، صاحب کافی شاپ غیرقانونی استارباکس در عراق این اتهام را دروغین دانست و گفت: من یک تاجر هستم و آرزو داشتم که کافه استارباکس را در عراق راه اندازی کنم.

وی با اشاره به اینکه درخواستش برای دریافت نمایندگی رسمی استارباکس در خاورمیانه رد شد، گفت: در هر صورت تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم و عواقب آن را متحمل شوم.

او در ماه اکتبر اعلام کرد که امتیاز این کافه را فروخته است، اما کافه ها به کار خود ادامه دادند.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا