سیاسی

انتقاد وزیر خارجه ترکیه از سیاست‌های چین در قبال اویغورهای مسلمان

وزیر خارجه ترکیه با انتقاد شدید از سیاست‌های چین در قبال مسلمانان اویغور، تأکید کرد که این موضوع موجب سردی روابط دو کشور شده است.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه ترکیه با انتقاد شدید از سیاست‌های چین در قبال مسلمانان اویغور، تأکید کرد که این موضوع موجب سردی روابط دو کشور شده است.

به گزارش «آناتولی»، «مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، در سخنانی در وزارت خارجه این کشور، گفت که علت سردی روابط ترکیه با چین مسئله مسلمانان اویغور است و افزود که پکن خواستار تحویل افرادی با تبار اویغوری شده که مدت‌هاست در ترکیه به سر می‌برند و شهروندان ترکیه شمرده می‌شود و تأکید کرد که ترکیه این افراد را تحویل نخواهد داد.

او گفت که ترکیه از حقوق اویغورها در محافل بین‌المللی حمایت می‌کند و این موجب نارضایتی چین شده است و افزود که این «یک موضوع انسانی» است.

وی تأکید کرد که ترکیه خواستار همکاری شفاف چین در این مسئله است و افزود که سفیر ترکیه تاکنون اجازه بازدید از مناطق اویغورها را پیدا نکرده است.

چاوش اوغلو ادامه داد که رئیس جمهور چین 5 سال پیش پیشنهاد کرد که هیئتی از کارشناسان حقوق بشری ترکیه به بازدید از منطقه اویغورها برود، اما هنوز اجازه این سفر را نداده‌اند و با ترکیه در این باره همکاری نمی‌کنند، «می‌خواهیم که این هیئت هرچه زودتر به چین برود».

وی افزود که ترکیه این مسائل را سیاسی نمی‌داند و بارها تأکید کرده که از سیاست چین متحد حمایت می‌کند.

در سال 2018 سازمان ملل اعلام کرد که چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور را در پادگان‌های نظامی و در شرایط غیر انسانی نگه داشته است.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا