اقتصادیخبر اول

همکاری و مشارکت اروپا با عراق در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر

به گفته سفیر اتحادیه اروپا، تعدادی از بانک های بزرگ اروپایی برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری در عراق، به ویژه در زمینه انرژی های تجدیدپذیر ابراز تمایل کردند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، «فیله فاریولا»، سفیر اتحادیه اروپا در عراق تمایل خود را برای تحکیم روابط عراق و اروپا در زمینه های اقتصادی ابراز کرد.

وی همچنین به تمایل تعدادی از بانک های بزرگ اروپایی برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری، به ویژه در زمینه انرژی های تجدیدپذیر در عراق اشاره کرد.

پژوهشگران اقتصادی عراق از این گام استقبال کردند، با توجه به اینکه محیط مالی عراق پس از رشد ذخایر طلا و ارز که ثبات مالی کشور را به همراه دارد، آماده پذیرش انرژی های تجدیدپذیر به شکل گسترده است.

آنها همچنین به این نکته اشاره کردند که پس از رفع محدودیت‌ های نقل و انتقالات مالی، راه‌ ها برای تعمیق همکاری ‌های مالی، بانکی و سرمایه‌ گذاری میان عراق و اتحادیه اروپا هموار شده است که تأثیر مثبتی بر فعالیت های تجاری و پروژه ‌های سرمایه ‌گذاری و حواله ‌های سرمایه ‌گذاران خواهد داشت.

همچنین «مصطفی غالب مخیف»، رئیس بانک مرکزی عراق مدتی پیش با سفیر اتحادیه اروپا در عراق دیدار کرد.

این دیدار با حضور مدیرکل مرکز مطالعات بانکی بانک مرکزی عراق برگزار شد و روابط اقتصادی و بانکی دوجانبه، به ویژه در زمینه آموزش مورد گفتگو قرار گرفت.

رئیس بانک مرکزی عراق بر روابط خوب عراق با اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت که ما به دنبال توسعه این روابط هستیم.

وی در ادامه به روند رو به رشد ذخیره طلا و ارز در دو سال گذشته در بانک مرکزی عراق و تاثیر مثبت آن در ایجاد ثبات مالی در عراق اشاره کرد.

مخیف تمایل خود را به افزایش همکاری از طریق آموزش کارکنان در بخش بانکداری عراق و استفاده از تجربیات موسسات بانکی اروپایی ابراز کرد.

سفیر اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود از تلاش های بانک مرکزی برای حذف عراق از فهرست کشورهای پرخطر اروپا قدردانی کرد و تمایل خود را برای تقویت روابط عراق و اروپا در زمینه های اقتصادی ابراز کرد.

سفیر اروپا همچنین به تمایل تعدادی از بانک های بزرگ اروپایی برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری، به ویژه در زمینه انرژی های تجدیدپذیر با توجه به پتانسیل هایی که عراق در این زمینه دارد، اشاره کرد.

به گفته «صالح لفته»، پژوهشگر اقتصادی، همه کشورهای جهان تلاش می کنند و تمایل دارند که وارد بازار کشور عراق شوند که پر از فرصت در زمینه های مختلف است.

عراق به همکاری با هر کشوری برای توسعه اقتصاد و استفاده از توانایی های کشور مانند پرونده انرژی و تلاش کشورها در حرکت به سوی انرژی های تجدید پذیر برای دستیابی به منابع انرژی پاک که در کاهش آلودگی هوا موثر است نیازمند است.

«نوار السعدی»، استاد اقتصاد بین الملل، درحال حاضر خواستار لزوم هماهنگی با اتحادیه اروپا برای حمایت از پذیرش انرژی های تجدیدپذیر در عراق به عنوان جایگزینی برای منابع انرژی سنتی، پرهزینه و آلوده کننده از طریق فعالیت هایی در زمینه آزمایش فناوری های نوآورانه و حمایت از رویکرد تامین مالی انرژی پایدار در دسترس و فراهم کردن یک محیط سازمانی حمایتی برای شرکت های خدمات انرژی شد.

به گفته «بسام رعد»، پژوهشگر اقتصادی پس از خروج رسمی عراق از فهرست کشورهای تحت نظارت و پیگیری گروه ویژه اقدام مالی بین ‌المللی، مسیر برای تعمیق همکاری ‌ها هموار شد که این امر به تسهیل دریافت وام عراق از اروپا با شرایط مناسب کمک می ‌کند.

همچنین تغییرات اقلیمی که جهان با آن رو به رو است نیازمند همکاری بین المللی برای مقابله با این تغییرات است و با توجه به پیوستن عراق به توافقنامه پاریس برای مبارزه با تغییرات آب و هوا در سال 2015 و از آنجایی که عراق پنجمین کشور آسیب دیده در جهان از بحران آب و هوایی است باید نسبت کربن را کاهش دهد.

این امر از طریق اجرای پروژه‌ های مرتبط با انرژی‌ های تجدیدپذیر انجام می شود و به این ترتیب بازار مناسبی برای شرکت ‌های اروپایی فعال در این زمینه به شمار می آید.

کشور عراق پیش از این با شرکت فرانسوی توتال توافقنامه ای اولیه را برای ایجاد یک نیروگاه تولید برق با انرژی خورشیدی(نیروگاه خورشیدی) با ظرفیت تولید نزدیک به هزار مگاوات امضا کرده است.

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا