خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

بازتاب جام ملت‌های خلیج بر پایتخت اقتصادی عراق

عراق میزبان بیست و پنجمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت های خلیج خواهد بود که تمامی تیم های فوتبال کشورهای شورای همکاری و نیز یمن در آن شرکت خواهند کرد.

میدل ایست نیوز: عراق میزبان بیست و پنجمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت های خلیج خواهد بود که تمامی تیم های فوتبال کشورهای شورای همکاری و نیز یمن در آن شرکت خواهند کرد. این مسابقات 6 تا 19 ژانویه در استان بصره عراق برگزار می شود.

به گزارش «الجزیره» مسابقات فوتبال جام ملت های خلیج که اولین دوره آن در سال 1970 در بحرین برگزار شد هر دو سال یک بار برگزار می شود. پیش از این قطر میزبان جام قبلی در سال 2019 بود. عراق نیز اولین بار در سال 1979 پنجمین دوره جام ملت های خلیج را در پایتخت خود بغداد، برگزار کرد.

میزبانی عراق از این مسابقات چندین سؤال را در مورد پیامدهای جام ملت های خلیج بر اقتصاد و سرمایه گذاری در بصره ایجاد می کند. شهری که دروازه آبی عراق و منبع اصلی نفت خامی است که عراق برای تامین بودجه مالی کشور به فروش آن متکی است.

مهم ترین منابع بصره کدام است؟

استان بصره با مساحت تقریبی 19 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی نزدیک به 3 میلیون نفر در جنوب عراق واقع شده است.

«ثائر الخالدی» مهندس نفت می گوید که ذخایر نفت بصره بالغ بر 93 میلیارد بشکه است و این کشور دارای 4 میدان نفتی از 6 میدان عظیم نفتی در جهان است. همچنین بصره ثروتمندترین استان عراق است و 70درصد نفت عراق را تولید می کند.

بصره همچنین از یک ساحل دریایی برخوردار است و دارای چندین بندر از جمله: المعقل، ام قصر، خورالزبیر، ابوفلوس، خورالعمیه، بندر نفتی البصره و الفاو است.

جمعیت حاضران در جام خلیج در بصره چقدر است؟

«محسن عبدالحسین» مدیر فرودگاه بین المللی بصره گفت: از آنجایی که این مسابقات هنوز آغاز نشده، نمی توان جمعیت دقیق ورودی به بصره را تعیین کرد و ورود مسافران به این شهر همچنان ادامه دارد. فرودگاه بصره در حال حاضر آماده استقبال از مسافران از کشورهای همسایه به میزان پنج هزار نفر در روز است.

دولت عراق دو هفته پیش اعلام کرده بود که به مناسبت میزبانی بصره از بیست و پنجمین دوره جام ملت های خلیج، به مسافران کشورهای عضو شورای همکاری روادید رایگان اعطا می شود و مسافران می توانند از مسیرهای زمینی یا از طریق فرودگاه بین المللی بصره برای ورود به عراق استفاده کنند.

درآمد مورد انتظار عراق از جام خلیج چقدر است؟

«زهره الجبوری» مدیر رسانه ای وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق گفت: 35 هتل در بصره برای پذیرایی از مسافران آماده شده و این وزارتخانه برنامه های مختلفی را برای تسهیل دیدن مسافران از اماکن گردشگری این استان دارد.

وی افزود: از جمله این مکان ها می توان به منطقه تفریحی العشار، موزه های فرهنگی و تاریخی، خانه های قدیمی و مکان های تفریحی، علاوه بر برگزاری تورهای رودخانه ای در شط العرب، بازدید از دانشگاه المعقل، گنبد الموانی، درخت آدم در قرنه، باغات ابوالخصیب، دیدن از خانه شاعر بدر شاکر السیاب و تالاب های بصره اشاره کرد. وی اما میزان درآمد مورد انتظار از این جام را اعلام نکرد.

«یوسف فعل» مدیر دفتر رسانه ای فدراسیون فوتبال عراق نیز گفت که بصره، ورزشگاه نخل (با ظرفیت 60 هزار تماشاگر) و ورزشگاه بندر المپیک (با ظرفیت 30 هزار تماشاگر) را آماده کرده است. فدراسيون تصميم گرفته كه بليط ها برای دو مسابقه مرحله گروهی باشد كه در يک روز در همان گروه و در همان ورزشگاه برگزار می شود و افزود: انتظار می رود کل درآمد حاصل از فروش بلیط به 10.8 میلیون دلار برسد.

وی افزود: بلیط بازی های نیمه نهایی و نهایی جدا از بلیط های گروهی خواهد بود، زیرا بلیط ها در 4 دسته از قیمت 10 دلار شروع و به 40 دلار می رسد و میانگین درآمد حاصل از دو بازی آخر ممکن است به 3.3 میلیون دلار برسد. درآمد حاصل از فروش بلیط ها در اختیار فدراسیون فوتبال قرار می گیرد.

بازتاب این جام بر اقتصاد عراق

«حسن النجار»، معاون فرماندار بصره گفت که تأسیس شهر ورزشی از طریق ارائه امکانات خدماتی، هتلداری و گردشگری تأثیر روشنی بر توسعه اقتصادی بصره داشته و یادآور شد که نهضت بازسازی زیرساخت های استان برای ساخت مدرسه و مسکن در مناطق و نواحی مختلف از سال 2019 آغاز شده است.

وی افزود: بصره با بازسازی شبکه های فاضلاب، تامین برق شبانه روزی و ساخت بسیاری از جاده های اصلی و فرعی قبل از مسابقات که با استقبال گسترده مسافران از کشورهای همسایه همراه بود، پیشرفت قابل توجهی کرده است.

چگونه می توان از تجربه کشور قطر بهره مند شد؟

قطر با میزبانی چشمگیر خود در جام جهانی 2022 که چند روز پیش به پایان رسید توجه مردم را به خود جلب کرد و عراقی ها را تشویق کرد از این تجربه بهره مند شوند.

در همین رابطه «یوسف النبهانی» کارشناس اقتصادی می گوید: قطر یکی از کشورهای عربی است که در زمینه زیرساخت ها به سرعت توسعه یافته و اکنون دارای شرکت های معتبری است که در این زمینه تجربه دارند.

وی به استانداری بصره پیشنهاد کرد تا با پایتخت قطر، دوحه، برای ایجاد طرح های راهبردی و سرمایه گذاری گاز مایع در این استان، مشارکت کند.

ورزش چگونه به ارتقاء رشد کمک می کند؟

پاسخ این سؤال را «بسام رعد» کارشناس اقتصادی می دهد: ورزش از یک سرگرمی به یکی از ارکان رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی در کشورها تبدیل شده است. این موضوع از طریق درآمدهای پخش زنده تلویزیونی، بلیط مسابقات و تبلیغات تجاری خواهد بود که به افزایش فرصت های شغلی در بصره منجر شده است. این امر به فعال سازی بخش های خدمات و حمل ونقل و جذب سرمایه گذاری مستقیم در استان و همچنین مزایای غیرمستقیم مربوط به رفاه و بهبود یکپارچگی اجتماعی کمک کرده است.

موانع سرمایه گذاری در عراق چیست؟

علی‌رغم چشم انداز خوش بینانه پیرامون توسعه مورد انتظار از میزبانی عراق در جام ملت های خلیج، «حیدر فلیح الربیعی» کارشناس اقتصادی، از بی میلی سرمایه گذاران منطقه ای و بین المللی به سرمایه گذاری در عراق به دلیل عوامل متعدد همچون بوروکراسی، خطر وجود تسلیحات و قبیله گرایی که موفقیت سرمایه گذاری را محدود می کند، ابراز نگرانی کرد.

الربیعی افزود: دولت عراق موظف است موانع را برطرف کند و زمینه مناسبی را برای شخص سرمایه گذار که در دنیای اقتصاد به عنوان «محتاط» توصیف می‌شود، آماده کند. عراق تشنه سرمایه گذاری است و باید درهای آن به روی کشورهای منطقه که در این امر موفق بوده اند باز شود تا به یکی از کشورهای مهم در نقشه تجارت جهانی تبدیل شود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا