سیاسی

ایران: فعاليت کمیته مشترک قضايی ایران و عراق برای پیگیری اقدام تروریستی امریکا ادامه دارد

وزارت خارجه ایران در سومین سالروز ترور شهید قاسم سلیمانی در بغداد، این حمله را یک اقدام تروریستی توسط امریکا دانست و تاکید کرد فعاليت کمیته مشترک قضايی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نيز ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین سالگرد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سومین سالگرد شهادت سردار سرافراز اسلام، قهرمان بين‌المللی مبارزه با تروریسم، سپهبد قاسم سلیمانی، یاد و نام بلند این شهید گرانقدر که وجود خويش را صرف خدمت خالصانه به ملت ایران، اسلام و صلح و امنیت منطقه ای و جهانی کرد، ارج می‌نهد.

بیانیه مذکور افزود: سردار شهید سلیمانی در چاچوب سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی، در بهترین تراز، ایفای نقش نمود و اقدامات موثری در مقابله با تروریسم بين‌المللی و گروه های تروریستی در منطقه انجام داد، از همین رو این شهید جاودان لقب پرافتخار جان فدا، قهرمان بين‌المللی مقابله با تروریسم و سردار صلح را به خود اختصاص داد.

در ادامه بیانیه آمده است: دولت آمریکا با ادعاهای دروغین از جمله ادعای مقابله با تروریسم، در اقدامی جنایتکارانه که ناقض قواعد و اصول حقوق بین‌الملل است، مبادرت به طراحی و انجام حمله تروریستی علیه سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از بلندپایه ‌ترین‌ مقامات جمهوری اسلامی ایران آنهم در خاک کشور میزبان عراق و در حین ماموریتی رسمی نمود.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد: بی تردید اقدام جنايتكارانه‌ی آمريكا در به شهادت رساندن سردار سليمانی، مصداق «اقدام تروريستی» است كه به نحوی سازمان‌يافته‌ توسط این کشور طراحی و عملياتی شده است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران تصریح شد: رژیم آمريكا، بر مبنای موازين حقوقی و بين‌المللی در قبال این جنایت «مسئوليت قطعی بين‌المللی» داشته و در همین چارچوب، كليه عاملان، آمران، مباشران و مسببان اين جنايت تروريستی دارای مسئوليت بوده و برهمین اساس وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا و بر اساس اصل حقوقی “مقابله با بی كيفرمانی جنایتکاران”، مجموعه اقدامات خود برای پاسخگو نمودن آنها در پیشگاه عدالت را دنبال کرده است.

این بیانیه افزود: در همین راستا، کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، توسط وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاههای ذیربط، ابعاد حقوقی این پرونده را بررسی و پیگیری کرده و اقدامات متعددی را با هدف دنبال نمودن موضوع در تمامی سطوح داخلی، دوجانبه، منطقه‌ای و بين‌المللی به منظور احراز مسئولیت بین المللی دولت آمریکا انجام و تا نیل به نتیجه نهایی در این مسیر با جدیت تمام پیش خواهد رفت.

ایران اعلام کرد که در پیگیری اقدام تروریستی آمریکا، فعاليت کمیته مشترک قضايی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نيز ادامه دارد.

بیانیه مذکور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست‌های اصولی خود برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری، همچنان در مسیر استقرار صلح و ثبات در سطح منطقه‌ای و بين‌المللی تلاش خواهد کرد، لذا شهادت سردار قاسم سلیمانی، اگرچه ثلمه ای بزرگ برای ایران و ایرانیان است، اما هیچ خللی در مسیر اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایرانی وارد نمی کند.

در پایان این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر یاد و خاطره همه شهدا، بویژه شهدای جهاد علیه تروریسم و افراطی گری و در رأس آنها سردار قاسم سليمانی، ابو مهدی المهندس و همراهان شهید آنان را گرامی می‌دارد و به ارواح بلند آنها ادای احترام می کند.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در پرونده شهید سلیمانی گفت: اقدامات ایران و دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه در چند سطح با دولت عراق ادامه دارد و اقدامات ایران اقدامات مستمری است.

کنعانی درباره ابتکارات سلطان عمان در خصوص مذاکرات وین اظهار داشت: سفر وزیر خارجه به عمان در چارچوب استمرار گفتگوهای دوجانبه دو کشور و تبادل و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این سفر امیرعبداللهیان پیام کتبی رئیس جمهور را تحویل سلطان عمان داد. دو کشور موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دارند. عمان با نگاه به رویکرد توام با حسن نیت برای نقش آفرینی مثبت درباره برخی موضوعات ایران دارد طرف مشورت ایران بوده و ابتکارات خود را بیان کرده و شنوای دیدگاه‌های ایران بوده است.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: فضای موجود مثبت است و می‌توان با توجه به مذاکرات قبلی امیدوار بود با کمک دولت عراق شاهد برگزاری دور دیگری از مذاکرات باشیم.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا