اقتصادی

بورس کشورهای شورای همکاری بر خلاف سال 2021، سال گذشته 6.4 درصد کاهش رشد داشت

بورس کشورهای شورای همکاری در حالی سال 2022 را با کاهش 6.4 درصدی به پایان رساند که شاهد بیشترین رشد در سال 2021 بود.

میدل ایست نیوز: بورس کشورهای شورای همکاری در حالی سال 2022 را با کاهش 6.4 درصدی به پایان رساند که در سال 2021 بیشترین رشد را شاهد بود.

به گزارش «آناتولی» شرکت کویتی «کامکو اینوست» امروز (دوشنبه 2 ژانویه) اعلام کرد بازارهای سهام کشورهای شورای همکاری در طول سال تغییرات زیادی داشت و سودهای حاصله در چهار ماهه اول سال، زیان های ماه های بعدی را در پی داشت.

در گزارش این شرکت آمده: بازار نفت در بورس کشورهای شورای همکاری تحت تاثیر قرار گرفت، و بی ثباتی بازارهای جهانی نیز این موضوع را تشدید کرد.

همچنین جنگ روسیه و اوکراین و پیامدهای آن بر زنجیره تامین جهانی و نیز محدودیت های سختگیرانه چین در تامین فناوری و قطعات مورد نیاز در طول این سال بی تاثیر نبوده است.

بازارها نیز تحت تأثیر رویکرد غالب تورم جهانی و اقدامات بانک های مرکزی جهانی قرار گرفتند و نرخ سود را با سرعتی بی سابقه افزایش دادند.

این گزارش می افزاید: این عوامل با تحریم های اعمال شده علیه روسیه در دسامبر 2022 تشدید شد.

بورس قطر با کاهش 8.1 درصدی شاخص کل بورس اوراق بهادار دوحه، در صدر بورس های کاهشی سال 2022 بود.

شاخص بورس عربستان سعودی (تداول) نیز 7.1 درصد از ارزش خود را از دست داد که اولین کاهش بورس عربستان پس از شش سال افزایش متوالی بود. بورس کویت نیز با کاهش 6.4 درصدی روبه‌رو بود.

در سوی دیگر، ابوظبی با ثبت رشد 20.3 درصدی بار دیگر بهترین بورس منطقه شد و بورس عمان، بحرین و دبی نیز به ترتیب با رشد 17.6، 5.5 و 4.4 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

ارزش بازار بورس کشورهای شورای همکاری تا پایان سال 2022 به 3.922 تریلیون دلار در مقایسه با 3.585 تریلیون دلار در پایان سال 2021 افزایش یافت.

گفتنی است بیش از 70 درصد از صادرات کشورهای عضو شورای همکاری را نفت و گاز تشکیل می دهد.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا