سیاسی

نقض حریم مسجد الاقصی و حقوق زنان افغان، محور گفت‌وگوی وزرای خارجه امارات و ترکیه

وزرای خارجه امارات و ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی نقض حریم مسجد الاقصی توسط وزیر اسرائیلی و منع آموزش زنان توسط طالبان را بررسی کردند.

میدل ایست نیوز: وزرای خارجه امارات و ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی نقض حریم مسجد الاقصی توسط وزیر اسرائیلی و منع آموزش زنان توسط طالبان را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات، در گفت‌وگوی تلفنی با «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، نسبت به تصمیم اخیر طالبان درباره منع آموزش زنان در افغانستان و منع فعالیت آنان در ادارات غیر دولتی ابراز نگرانی کرد.

او این تصمیم طالبان را خلاف حقوق اساسی انسان‌ها دانست و گفت که دین اسلام توجه بسیاری به زنان نشان داده و به آنان جایگاه ویژه‌ای بخشیده و از حقوق آنان دفاع کرده است.

وی همچنین بر ضرورت تضمین حقوق زنان و اهمیت مشارکت آنان به صورت برابر در همه عرصه‌های زندگی تأکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن ابراز امیدواری درباره عقب‌نشینی طالبان از این تصمیم بر اهمیت هماهنگی تلاش‌ها در این باره از طریق سازمان همکاری اسلامی تأکید کرد.

طرفین در این تماس تلفنی نقض حریم مسجد الاقصی توسط وزیر اسرائیلی را محکوم و بر اهمیت احترام به وضعیت تاریخی بیت‌المقدس و ودداری از تعرض به اختیارات مرکز اداره این شهر و تأمین امنیت لازم برای مسجد الاقصی و هماهنگی درباره این اقدامات غیر قابل قبول و رفتارهای تحریک‌برانگیز تأکید کردند.

آنان همچنین از اسرائیل خواستند که برای کاهش تنش تلاش کند و از اقداماتی که موجب تشدید تنش و بی ثباتی در منطقه می‌شود بپرهیزد.

گسترش همکاری‌های دوجانبه نیز دیگر محور گفت‌وگوهای بن زاید و چاوش اوغلو بود.

منبع
وام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا