اقتصادیخبر اول

ادامه روند کاهش ارزش جنیه مصر در برابر دلار

در ادامه روند کاهش قیمت جنیه مصر در برابر دلار به علت کمبود منابع ارزی بانک مرکزی، قیمت هر دلار در بازارهای مصر به 26 جنیه رسید.

میدل ایست نیوز: در ادامه روند کاهش قیمت جنیه مصر در برابر دلار به علت کمبود منابع ارزی بانک مرکزی، قیمت هر دلار در بازارهای مصر به 26 جنیه رسید.

به گزارش «الجزیره»، روز چهارشنبه هر دلار در بازار مصر بیش از 26 جنیه معامله می‌شد در حالی که پیش از آن 24.7 جنیه بود.

حمله روسیه به اوکراین و افزایش هزینه واردات، باعث شده که مصر با کمبود منابع ارزی مواجه شود و قیمت ارز را افزایش دهد.

اخیرا صندوق بین‌المللی پول با پرداخت وام 3 میلیارد دلاری به مصر موافقت کرد که یک شرط آن آزاد کردن قیمت ارز بود.

این همه در حالی است که مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که حجم ذخایر ارزی بانک مرکزی از 33.3 میلیارد دلار در ماه نوامبر به 34 میلیارد دلار در ماه دسامبر افزایش یافته است.

البته افزایش قیمت دلار باعث شده که بر اساس آمارهای رسمی شوراهای صادرات مصر کالاهای مصری در برابر کالاهای مشابه چینی و روسیه‌ای در بازارهای اروپایی ارزش رقابتی پیدا کنند و این کشور در صادرات برخی کالا رکوردشکنی کند.

به طور خاص صادرات کود شیمیایی مصر به کشورهای اروپایی در 10 ماه نخست امسال به 1.5 میلیارد دلار افزایش یافته که رشد 187.5 درصدی را نشان می‌دهد و علت آن توقف صادرات کود از روسیه به اروپا به علت تحریم‌هاست.

صادرات پوشاک آماده این کشور در 10 ماه نخست امسال به 2.1 میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به 2.4 میلیارد دلار خواهد رسید و افزود که علت آن، افزایش تولید کارخانه‌های مصری و کاهش قیمت تمام شده پوشاک به دلار است.

صادرات مصالح ساختمانی مصر هم در 10 ماه نخست امسال با رشد 10 درصدی به 6.5 میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی کرد که تا پایان سال به 7.5 تا 8 میلیارد دلار رسیده است.

بیشترین صادرات مصر مربوط به صنایع شیمیایی با 23 درصد و در رتبه بعد مصالح ساختمانی با 19 درصد و صنایع غذایی با 11 درصد است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا