اجتماعیاقتصادی

نسبت فقر در عراق به 25 درصد رسید

وزارت برنامه‌ریزی عراق نسبت فقر در این کشور در سال 2022 را 25 درصد اعلام کرد.

ميدل ایست نیوز: وزارت برنامه‌ریزی عراق نسبت فقر در این کشور در سال 2022 را 25 درصد اعلام کرد.

به گزارش «النهار»، «عبدالزهره الهنداوی»، سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق، با اعلام این خبر تأکید کرد که این افزایش در حالی است که نسبت فقر در سال‌های 2019 و 2020 در عراق 20 درصد برآورد شده است.

او گفت که در پی این افزایش، دولت برنامه‌های حمایتی برای اقشار کم‌درآمد اجرا کرده و تسهیلاتی را در بخش‌های درمان و مسکن برای آنان در نظر گرفته است.

الهنداوی تأکید کرد که افزایش نسبت فقر در عراق عوامل متعددی دارد که شامل پیامدهای کرونا در سال‌های 2020 و 2021 و توقف فعالیت‌های اقتصادی و بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت در سال‌های گذشته و توقف بسیاری پروژه‌هاست.

وی افزود که سازمان مرکزی آمار در وزارت برنامه‌ریزی عراق خود را آماده برگزاری پیمایش اقتصادی و اجتماعی خانواده در عراق می‌کند تا به اطلاعات دقیق‌تری درباره وضعیت فقر و بیکاری در کشور برسد و بتواند بر اساس آنها برنامه‌ریزی کند.

سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق گفت که این کشور همزمان در حال تنظیم سند استراتژیک 5 ساله کاهش فقر در کشور با همکاری بخش‌های گوناگون دولتی و خصوصی و نهادهای بین‌المللی است.

پیش تر نهادهای رسمی عراقی تأکید کرده بودند که نسبت فقر در این کشور در سال 2020 به حدود 31 درصد رسیده است.

وی افزود که سیاست بانک مرکزی در تأمین 4 هزار میلیارد دینار برای بخش مسکن بدون سود بانکی و با مهلت بازپرداخت طولانی باعث رونق در بخش مسکن عراق و بهبود کسب و کار شد چون 20 درصد نیروی کار عراق در بخش مسکن و ساخت‌وساز فعال است و رونق این بخش کمک بسیاری به کاهش بیکاری می‌کند.

این مقام عراقی افزود که همچنان مسئله فساد مشکل بزرگی است که اقتصاد ملی هزینه آن را می‌پردازد و 25-40 درصد هزینه‌های اجرایی چه در بخش دولتی و چه پیمانکاری هزینه فساد می‌شود که آمار خطرناکی است.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا