اقتصادیخبر اول

تنظیم بودجه 95.2 میلیارد دلاری 2023 در وزارت دارایی عراق

منابع عراقی خبر دادند که وزارت دارایی این کشور بزرگ‌ترین لایحه بودجه تاریخ عراق را به حجم بیش از 140 هزار میلیارد دینار تنظیم کرده است.

میدل ایست نیوز: منابع عراقی خبر دادند که وزارت دارایی این کشور بزرگ‌ترین لایحه بودجه تاریخ عراق را به حجم بیش از 140 هزار میلیارد دینار (95.2 میلیارد دلار) تنظیم کرده است.

به گزارش نشریه رسمی «الصباح» عراق، بودجه 2023 عراق با چند ماه تأخیر به علت مشکلات پیش‌آمده در تشکیل دولت جدید عراق، در وزارت دارایی نهایی شده و قرار است در جلسه آینده هیئت دولت بررسی شود و پس از تصویب هیئت دولت به مجلس ارسال شود.

این گزارش افزوده که این بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عراق به حجم 140هزار میلیارد دینار (95.2 میلیارد دلار) است که حدود 80 هزار میلیارد دینار (54.4 میلیارد دلار) آن به اشتغال‌زایی اختصاص یافته است.

با وجود این افزایش روند جذب کارمندان دولتی که در دولت «محمد شیاع السودانی» آغاز شده در کنار وابستگی شبه‌مطلق بودجه عراق به نفت موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان اقتصادی شده است.

«معین الکاظمی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق تأکید کرد که بودجه 2023 در دو بخش تنظیم شده است که یک بخش آن بودجه اشتغال‌زایی به حجم 80 هزار میلیارد دینار و بخش دیگر سرمایه‌گذاری به حجم 60 هزار میلیارد دینار (40.8 میلیارد دلار) است.

وی گفت که در صورت تصویب بودجه در هیئت دولت، مجلس بررسی آن را آغاز می‌کند و تا پایان فوریه این قانون تصویب خواهد شد.

به گفته الکاظمی، در این قانون بودجه جاری که حقوق کارکنان دولتی است از 42 هزار میلیارد دینار به 60 هزار میلیارد افزایش یافته که مبلغ بسیار گزاف و خطرناکی است چون در صورت کاهش قیمت نفت، دولت را با مشکل جدی مواجه می‌کند و باید منابع مالی غیر نفتی برای این بخش در نظر گرفته شود.

 

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا