سیاسی

فلسطین: قانون «آپارتاید» اسرائیل به الحاق کرانه باختری مشروعیت می بخشد

وزارت امور خارجه فلسطین هشدار داد که قانون «آپارتاید» اسرائیل، به الحاق تدریجی کرانه باختری مشروعیت می‌بخشد.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه فلسطین روز سه‌شنبه هشدار داد که قانون «آپارتاید» اسرائیل، به الحاق تدریجی کرانه باختری مشروعیت می‌بخشد.

به گزارش «آناتولی» پس از تصویب لایحه «مقررات اضطراری» توسط پارلمان اسرائیل (کنست) و ارسال آن به کمیسیون های امور خارجه و امنیت برای بازنگری، وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه ای شدید اللحن اعلام کرد: تصویب این لایحه توسط کنست که از سال 1967 به تصویب دولت رسیده و هر 5 سال یک بار در کنست تمدید می شود، یادآور قانون «آپارتاید» است.

وزارت امور خارجه فلسطین این قانون را بسیار خطرناک دانست و آن را اقدامی برای الحاق تدریجی و آرام کرانه باختری و جایز دانستن آن و نیز نقض آشکار قوانین بین المللی، کنوانسیون ژنو و حقوق بشر دانست.

وزارت امور خارجه فلسطین افزود: این قانون استعماری و نژادپرستانه به دنبال گسترش مشروعیت بخشی به شهرک سازی و اشغال کرانه باختری است و به شهرک نشینان همان حقوقی را می دهد که یک شهروند در داخل اسرائیل دارد.

سازمان ملل نیز غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها را تأیید کرده و هشدار داده است که این اقدامات احتمال رسیدن به راه حل «دو دولت» (فلسطینی و اسرائیلی) را تضعیف می کند.

صبح امروز، کنست (پارلمان اسرائیل) در بیانیه ای اعلام کرد که لایحه تمدید «مقررات اضطراری» در کرانه باختری در قرائت نخست با 58 رأی موافق و 13 رأی مخالف از میان 120 نماینده پارلمان تصویب شد.

بر اساس بیانیه پارلمان، این لایحه به کمیته امور خارجه و امنیت کنست ارجاع شد تا برای قرائت دوم و سوم آماده شود.

قانون مقررات اضطراری در سال 1967 تصویب شد و از آن زمان کنست آن را هر 5 سال یک بار تمدید می کند تا با حدود نیم میلیون شهرک نشین در کرانه باختری به عنوان شهروندان اسرائیل رفتار کند.

مطابق قوانین بین المللی، شهرک سازی در کرانه باختری از جمله قدس شرقی، و حضور شهرک نشینان در آن غیرقانونی است.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا