اقتصادیسیاسی

وزارت نفت عراق خواستار اولویت دولت به بندر بزرگ فاو و جزیره شناور نفتی شد

وزارت نفت عراق از دولت این کشور خواست که در بودجه 2023 به تکمیل پروژه‌های بندر بزرگ فاو و جزیره شناور نفتی عراق اولویت دهد.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق از دولت این کشور خواست که در بودجه 2023 به تکمیل پروژه‌های بندر بزرگ فاو و جزیره شناورنفتی عراق اولویت دهد.

عراق در سال 2019 از طرح خود برای ایجاد یک جزیره شناور نفتی با همکاری یک شرکت هلندی با ارزش بیش از 2 میلیارد یورو خبر داد و تأکید کرد که هدف از این جزیره نفتی افزایش ظرفیت صادرات کشور است.

یک مقام در وزارت نفت عراق به روزنامه رسمی «الصباح» عراق گفت که پروژه جزیره نفتی عراق ارتباط تنگاتنگی با پروژه بندر فاو دارد و می‌تواند قدرت عراق در جذب سرمایه‌های جهانی را افزایش دهد و ضعف زیرساخت‌های صادراتی عراق را جبران کند.

این مقام گفت که این جزیره همچنین به عراق امکان آن را می‌دهد که در صادرات نفت خود صرفا وابسته به تنگه هرمز نباشد و بتواند از مسیرهای دیگری نیز نفت خود را صادر کند.

به گفته این مقام، مسیرها و امکانات صادرات نفت عراق کهنه شده و ظرفیت افزایش صادرات نفتی این کشور را ندارد.

این کارشناس نفتی تأکید کرد که عراق برای اجرای برنامه خود درباره افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادراتش در هر سال، باید به فکر متنوع کردن روش‌ها و مسیرهای صادرات نفت خود باشد از جمله باید با عربستان برای ازسرگیری فعالیت خط لوله «ینبع» با ظرفیت یک میلیون بشکه وارد مذاکره شود و همچنین پروژه بصره به بندر عقبه را عملیاتی کند و افزود که فقط اجرای این دو پروژه 5-6 میلیارد دلار بر درآمدهای عراق خواهد افزود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا