اقتصادیخبر اول

چگونه مصر توانست در صادرات محصولات کشاورزی رکوردشکنی کند؟

پس از چند سال کم‌رونقی در صادرات محصولات کشاورزی مصر، اخیرا وزیر کشاورزی این کشور از رکوردشکنی در صادرات این محصولات خبر داد.

میدل ایست نیوز: پس از چند سال کم‌رونقی در صادرات محصولات کشاورزی مصر، اخیرا وزیر کشاورزی این کشور از رکوردشکنی در صادرات این محصولات خبر داد.

به گزارش «الجزیره»، «السید القصیر»، وزیر کشاورزی مصر اعلام کرد که صادرات محصولات کشاورزی این کشور در سال 2022 به 6.5 میلیون تُن رسیده که درآمد بی سابقه 3.3 میلیاردی را برای این کشور فراهم کرده است.

این در حالی است که صادرات محصولات کشاورزی مصر در سال 2021 معادل 5.6 میلیون تُن و درآمد حاصل از آن 3 میلیارد دلار بود.

بیشترین صادرات محصولات کشاورزی مصر به ترتیب، مرکبات، سیب زمینی، پیاز، انگور، گوجه فرنگی، توت فرنگی، لوبیا، سیر، انبه، هندوانه، انار بوده است.

این آمار هرچند در مصر رکوردشکنی شمرده می‌شود اما در سطح جهانی و مثلا در مقایسه با کشورهایی مانند اوکراین یا رومانی چندان زیاد نیست.

مجموع صادرات مصر در 11 ماه نخست 2022 حدود 32 میلیارد و 575 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 2021 رشد 11 درصدی را نشان می‌دهد.

در این راستا، احمد العطار، رئیس اداره مرکزی قرنطینه گیاهی مصر، تأکید می‌کند که مصر دو سال پیاپی شاهد رشد چشمگیر تولید کشاورزی بوده و این نشان می‌دهد که این بخش در مسیر درست قرار گرفته است.

او  می‌افزاید که سیاست‌های درست قرنطینه گیاهی باعث شده است که این کشور 80 بازار جدید برای صادرات محصولات کشاورزی پیدا کند.

این مقام مصری کمبود نیروی کار در بخش قرنطینه گیاهی را از اصلی‌ترین موانع توسعه بیش از پیش از بخش کشاورزی در مصر می‌داند.

برنامه دولت مصر برای افزایش صادرات میوه و سبزیجات متناسب با توصیه‌های پژوهشی است که در مرکز ام آی تی امریکا در سال 2021 پیشنهاد شد و در آن تأکید شده که مصر باید به جای کاشت محصولاتی مانند ذرت و گندم که آب زیادی نیاز دارند، سراغ کاشت محصولاتی مانند میوه‌ها و سبزیجات برود که کاشت آنها به‌صرفه‌تر است و می‌توان مصرف آب را در آنها بهتر مدیریت کرد.

این در حالی است که با توجه به افزایش جمعیت مصر (پیش‌بینی 150 میلیون تن در سال 2050) سهم هر فرد سالانه 560 متر مکعب آب است.

بر اساس آمارها، درآمد حاصل از کشاورزی در سال گذشته 15 درصد تولید ناخالص داخلی مصر و 17 درصد مجموعه صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است.

تعداد نیروی کار بخش کشاورزی در مصر 5.2 میلیون تن معادل 19.2 درصد کل نیروی کار کشور است.

مصر از سال 2020 توانست در 9 محصول کشاورزی از جمله سبزیجات، میوه‌جات، برنج، ذرت، پیاز خودکفا شود.

پیش از این شوراهای صادرات مصر با انتشار آماری اعلام کرد که با کاهش ارزش جنیه مصر در برابر دلار، کالاهای مصری در برابر کالاهای مشابه چینی و روسیه‌ای در بازارهای اروپایی ارزش رقابتی پیدا کرده‌اند.

این گزارش افزوده که به طور خاص صادرات کود شیمیایی مصر به کشورهای اروپایی در 10 ماه نخست امسال به 1.5 میلیارد دلار افزایش یافته که رشد 187.5 درصدی را نشان می‌دهد و علت آن توقف صادرات کود از روسیه به اروپا به علت تحریم‌هاست.

همزمان «ماری لویس بشاره»، رئیس شورای صادرکنندگان پوشاک مصر، اعلام کرد که صادرات پوشاک آماده این کشور در 10 ماه نخست امسال به 2.1 میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به 2.4 میلیارد دلار خواهد رسید و افزود که علت آن، افزایش تولید کارخانه‌های مصری و کاهش قیمت تمام شده پوشاک به دلار است.

مصر در سال 2021 اعلام کرد که 2.049 میلیارد دلار پوشاک صادر کرده که نسبت به سال پیش از آن 40.3 درصد رشد نشان داده و همه رکوردها را شکسته بود.

لویس افزود که عامل دیگری که موجب افزایش اقبال به کالاهای مصری شده نزدیک بودن آن به بازارهای اروپا در مقایسه با چین است که باعث می‌شود قیمت حمل و نقل کم‌تر شود.

وی خبر داد که 60 درصد صادرات پوشاک مصر به امریکا و 33 درصد به اروپا و مابقی به کشورهای عربی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا