سیاسی

افزایش انتقادات به طرح نتانیاهو برای تعدیل نظام قضائی

رئیس دادگاه عالی اسرائیل با انتقاد شدید از طرح کابینه «بنیامین نتانیاهو» برای تعدیل نظام قضائی، آن را «حمله بی امان به دستگاه قضائی و تضعیف دموکراسی» خواند.

میدل ایست نیوز: رئیس دادگاه عالی اسرائیل با انتقاد شدید از طرح کابینه «بنیامین نتانیاهو» برای تعدیل نظام قضائی، آن را «حمله بی امان به دستگاه قضائی و تضعیف دموکراسی» خواند.

به گزارش «الجزیره»، همزمان با این اظهارات «ایستر حایوت»، رئیس دادگاه عالی اسرائیل، حدود 400 وکیل در برابر دادگاه مرکزی تل‌آویو تجمع و به طرح کابینه اسرائیل برای تعدیل نظام قضائی اعتراض کرده و آن را «ننگ‌آور» خواندند.

حایوت گفت که طرح وزیر دادگستری در پی بهبود نظام قضائی نیست بلکه در پی زیر پا نهادن آن است، «انگار نظام قضائی یک دشمن است که باید آن را از پای درآورد».

این اظهارات در اعتراض به طرحی است که «یاریو لوین»، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو با حمایت نخست‌وزیر برای کاهش اختیارات دستگاه قضائی و محدود کردن احکام آن علیه مصوبات کابینه و کنست و نیز تقویت نقش سیاستمداران در انتخاب قضات مطرح کرده است.

وزیر دادگستری اسرائیل در پاسخ به انتقادات رئیس دادگاه عالی، اظهارات او را «دعوت به اغتشاش» و «روشن کردن آتش اعتراضات خیابانی» دانست.

او گفت که اصلاحاتی که در نظر دارد اسرائیل را «بار دیگر یک دموکراسی از نوع غربی می‌کند و نظام قضائی متنوعی را تضمین می‌کند که بازتاب‌دهنده کامل ملت است».

طرح مورد نظر کابینه نتانیاهو به اکثریت کنست اجازه می‌دهد که احکام قضائی دادگاه عالی را نقض کنند. همچنین در این طرخ اختیارات مجلس در انتخاب قضات افزایش یافته است.

بر اساس قوانین معمول در اسرائیل، قاضیان توسط کمیته مشترکی از قضات، وکلا و نمایندگان زیر نظر وزارت دادگستری منصوب می‌شوند.

شماری از دادستان‌های کنونی و پیشین اسرائیلی نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده پیشنهادهای وزیر دادگستری را «شوک‌آور» خوانده‌اند.

یازده تن از قاضیان بلندپایه اسرائیلی که اکثر آنها در دادگاه عالی فعالیت می‌کنند نیز از کابینه خواسته‌اند که این طرح خود را پس بگیرد و مانع از ضربه شدید به دادگاه‌ها و حاکمیت قانون شوند.

دادگاه عالی اسرائیل بر اساس قوانین جاری حق دارد که مصوبات کنست را در صورت مغایرت با قوانین اساسی نقض کند.

کابینه اسرائیل به ریاست «بنیامین نتانیاهو» در 29 دسامبر گذشته سوگند یاد کرد. این کابینه دست راستی‌ترین کابینه اسرائیل دانسته شده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا