خبر اولسیاسی

گوترش: تضعیف راه حل دو کشوری، صلح در خاورمیانه را تا ابد ناممکن می‌کند

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که خودداری از پذیرش راه حل دو کشوری در مناقشه فلسطین و اسرائیل، باعث می‌شود که تحقق صلح در خاورمیانه تا ابد ناممکن شود.

میدل ایست نیوز: دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که خودداری از پذیرش راه حل دو کشوری در مناقشه فلسطین و اسرائیل، باعث می‌شود که تحقق صلح در خاورمیانه تا ابد ناممکن شود.

به گزارش «الشرق»، «آنتونیو گوترش» پس از دیدار با نمایندگان دائم کشورهای عربی در سازمان ملل، در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند کابینه اسرائیل به راه حل دو کشور اعتقادی دارد یا نه، گفت: «این سؤال را از آنها باید بپرسید، اما من فکر می‌کنم که هیچ راه حل جایگزینی وجود ندارد و نپذیرفتن راه حل دو کشوری تحقق صلح در خاورمیانه را تا ابد ناممکن می‌کند.

او همچنین بر ضرورت حفاظت از وضعیت کنونی اماکن مقدس در بیت‌المقدس و خودداری از هر اقدامی که موجب تضعیف راه حل دو کشوری شود تأکید کرد.

وی آنچه را «اقدامات تروریستی» خواند نیز محکوم کرد و گفت که باید به «حق اسرائیل در وجود و زندگی در امنیت» احترام گذاشت هرچند تأکید کرد که «شهرک‌سازی، بیرون انداختن فلسطینیان از زمین‌هایشان و تخریب منازل آنها موجب خشم و سرخوردگی نه فقط در فلسطین که در بسیاری مناطق دیگر می‌شود».

گوترش تأکید کرد که مجمع عمومی سازمان ملل کاملا حق دارد که نظر دادگاه‌های بین‌المللی را درباره مسائلی که مورد اهتمام اعضای سازمان ملل است بپرسد.

در 31 دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل تصویب کرد که از دادگاه لاهه درباره حکم شهرک‌سازی اسرائیل نظرخواهی شود. این مصوبه با اعتراض شدید اسرائیل مواجه شد و «بنیامین نتانیاهو» آن را مصوبه‌ای «حقیرانه» خواند.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا