خبر اولدیدگاهمقالات

هشدار فروپاشی به صنعت گردشگری عراق

تعداد شرکت های تعطیل شده در ده سال گذشته به علت ورشکستگی یا کاهش سوددهی در عراق نزدیک به 453 عدد است و 525 شرکت تا ابتدای سال 2023 به فعالیت خود ادامه می دهند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه شفق نیوز، «وسام حدمل الحلو»، مدیر مرکز اقتصادی سیاسی عراق، تعداد شرکت های مسافرتی فعال در عراق و تعداد شرکت هایی را که به علت مشکلات مالی شدید در عراق ناچار به توقف کار شده اند اعلام کرد.

الحلو همچنین گفت که بر اساس آخرین آمارهای رسمی، تعداد شرکت های مسافرتی مجاز و فعال در عراق به 978 شرکت می رسد، از این تعداد 517 شرکت در بغداد (275 شرکت در الرصافه) و (242 شرکت در کرخ) است و بقیه شرکت ها که به 461 شرکت می رسد در بقیه استان های عراق، به جز اقلیم کردستان پراکنده هستند.

وی در ادامه افزود که مجموع تعداد شرکت های تعطیل شده در ده سال گذشته به علت ورشکستگی یا کاهش سوددهی به دلیل شرایط کشور در بغداد و استان های دیگر نزدیک به 453 عدد است و 525 شرکت تا ابتدای سال 2023 باقی مانده اند که به فعالیت خود ادامه می دهند.

الحلو همچنین گفت که بخش گردشگری در عراق از کمبود حمایت دولتی و بی توجهی دائم همه دولت های پی در پی عراق و همچنین از نبود برنامه واقعی و استراتژی های گردشگری که به دنبال احیای این بخش و به ویژه بخش شرکت های مسافرتی در عراق است، رنج می برد.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که کار شرکت های مسافرتی و گردشگری در عراق از سال 2014 و از آغاز پیدایش گروه تروریستی داعش و پیامدهایی که پس از آن در چند شهر عراق ایجاد شد، کاهش یافت و این بخش خسارت های هنگفتی را متحمل شد. پس از آن در سال 2019 در پی تظاهرات و سپس همه گیری کرونا در سال 2020 و 2021 شرایط بحرانی تر شد و سفر و گردشگری را در سراسر جهان متوقف کرد که عراق نیز تحت تاثیر قرار گرفت. همچنین رویدادهای سیاسی و امنیتی سال 2022 کشور را به طور کلی تحت تاثیر قرار داد که گردشگری نیز از جمله آن بود.

الحلو همچنین تاکید کرد که این پیامدها باعث شد درآمد شرکت ‌ها با هزینه‌ حقوق کارمندان و مالیات‌ های پرداختی به دولت تناسبی نداشته باشد و 453 شرکت را مجبور به تعطیلی کرد و ممکن است بقیه آنها نیز به همین سرنوشت دچار شوند که می تواند زمینه را برای فروپاشی شرکت های گردشگری و مسافرتی در عراق فراهم کند.

از سوی دیگر مدیران شرکت ها اعلام کردند که تعداد بسیاری از شرکت های مسافرتی و گردشگری غیرواقعی و غیرمجاز که صدها عدد تخمین زده می شوند در بغداد، پایتخت عراق و همه استان ها وجود دارند و با آزادی کامل و بدون پرداخت مالیات و بدون نظارتی فعالیت می کنند.

گشت های بازرسی برای نظارت و مجازات این اقدامات کم و مجازات ها اندک است و مانع تخلف ها نمی شود؛ چنان که این شرکت ها عادت کرده اند که درهای خود را چند ساعت پس از بسته شدن و بدون پرداخت جریمه دوباره باز کنند و این شرکت ها خدمات خود را با قیمت هایی ارائه می کنند که شرکت های مجاز به علت فشار مالی ناشی از مالیات ها و غیره قادر به رقابت با آن نیستند.

الحلو در ادامه از همه مسئولین مربوطه در دولت و کمیته گردشگری و آثار تاریخی مجلس نمایندگان عراق و وزارت فرهنگ و به ویژه سازمان گردشگری و همه موسسه هایی که در زمینه گردشگری فعالیت می کنند درخواست کرد که از شرکت ها حمایت کنند و دستورالعمل ها و قوانینی را وضع کنند که به تسهیل کار شرکت های خصوصی دارای مجوز متعلق به انجمن شرکت های مسافرتی و جهانگردی عراق کمک کند.

الحلو همچنین پیشنهاد کرد که مسئولین مربوطه در امور گردشگری با انجمن شرکت‌ های مسافرتی برای ارائه راه حل های موثر و ایجاد امکانات احتمالی که فعالیت بخش گردشگری را احیا می کند ارتباط حقیقی برقرار کنند.

این امر فعالیت شرکت های مسافرتی و گردشگری را تقویت می کند که به حمایت از اقتصاد ملی با ارز احتیاطی و فراهم کردن فرصت های شغلی بسیار برای جوانان بیکار کمک می کند و با ایجاد مکان ها و فرصت هایی برای استخدام آنها باری را که بر دوش دولت است سبک‌تر می‌کند.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا