سیاسی

ابراز خوش‌بینی نماینده سازمان ملل به مذاکرات جاری برای تمدید آتش‌بس در یمن

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن نسبت به احتمال تمدید آتش‌بس و تغییر روند نزاع در یمن ابراز خوش‌بینی کرد.

میدل ایست نیوز: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن نسبت به احتمال تمدید آتش‌بس و تغییر روند نزاع در یمن ابراز خوش‌بینی کرد.

به گزارش «الجزیره»، «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در گزارش دوره‌ای خود به شورای امنیت تأکید کرد که دوشنبه (۱۶ ژانویه) مذاکرات سازنده و مثبتی با سران انصارالله و به طور خاص «مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله داشته است.

وی افزود که در هفته‌های گذشته مذاکرات سازنده‌ای هم با «رشاد العلیمی» رئیس شورای ریاست حکومت وابسته به عربستان و دیگر شرکا و دست‌اندرکاران پرونده یمن در ریاض و مسقط داشته است.

گروندبرگ گفت که وضعیت نظامی در یمن اجمالا باثبات است و تنش شدید یا تغییری در میدان‌های جنگ پیش نیامده است و افزود که همه در عرصه نظامی خویشتنداری پیش گرفته‌اند.

با وجود این، وی تأکید کرد که ادامه فعالیت نظامی با اظهار نظرهای منفی و اقدامات سیاسی و اقتصادی تنش‌زا ممکن است که وضعیت را دوباره وارد چرخه خشونت کند.

وی افزود که مرحله کنونی شاهد تغییر احتمالی در روند نزاع یمنی خواهد بود و گفت‌وگوهای جاری فرصت مهمی است که نباید از دست داد.

نماینده سازمان ملل ادامه داد که برخی مسائل از جمله آنچه به حاکمیت مربوط می‌شود جز با گفت‌وگوی جدی طرف‌های یمنی قابل تحقق نیست.

گروندبرگ افزود که نسبت به مذاکرات جاری بسیار خوشبین است و افزود که نبود دیدگاهی مشترک که همه در چارچوب آن پیش بروند خطر درگیری نظامی و بازگشت به چرخه خشونت را محتمل نگه می‌دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان بر پایه این مذاکرات شاهد آن بود که سال 2023 در یمن شاهد صلح و ثبات و رفاه باشیم.

منابع غیر رسمی روز گذشته خبر دادند که «هانس گروندبرگ» در سفری وارد صنعا شده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا