خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

برای امارات رابطه با اسرائیل جنبه تجاری دارد

در حالی که دولت تازه تاسیس بنیامین نتانیاهو از زمان آغاز به کار خود هیچ زمانی را برای اجرای سیاست های تند خود علیه فلسطینی ها تلف نکرده، برای امارات مانند همیشه تنها مساله حائز اهمیت تجارت است.

نویسنده: جیمز ام. دورسی

میدل ایست نیوز: روی کار آمدن راست های افراطی در اسرائیل زنگ خطر را در سراسر جهان عرب به صدا در آورده است و با این حال، امارات متحده عربی و سایرین هنوز هیچ تمایلی به عقب نشینی از توافق ابراهیم نشان نداده اند. در حالی که دولت تازه تاسیس بنیامین نتانیاهو از زمان آغاز به کار خود هیچ زمانی را برای اجرای سیاست های تند خود علیه فلسطینی ها تلف نکرده، برای امارات مانند همیشه تنها مساله حائز اهمیت تجارت است.

امارات هفته گذشته با هدف گفت و گو درباره موضوعات امنیت، انرژی، گردشگری، آموزش، مدارا و امنیت آب، از یک هیات اسرائیلی استقبال کرد. این هیات 20 نفره به نمایندگی از وزارتخانه های مختلف و به ریاست آلون اوشپیز، مدیر کل وزارت امور خارجه، برای کسب آمادگی برای نشست نقب دو که قرار است در بهار در مغرب برگزار شود، به ابوظبی سفر کردند.

این سفر تنها چند روز پس از آن رخ داد که ایتمار بن غفیر، یکی از اعضای تندروی کابینه نتانیاهو، از حرم الشریف که مکانی مقدس برای یهودیان و مسلمانان و سومین مکان مقدس در اسلام است، دیدن کرد. اولین اجلاس وزرای امور خارجه امارات، بحرین، مغرب، مصر و اسرائیل سال گذشته در شهر نقب در سرزمین های اشغالی با هدف شناسایی و کار روی ابتکارعمل های مشترک برگزار شد. چهار کشور عربی یاد شده دیدن بن غفیر از حرم الشریف را محکوم کردند و امارات حتی با همراهی چین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا درباره این مساله بحث و گفت و گو کند. و در نتیجه همه این اتفاقات، سفر نتانیاهو به ابوظبی به تعویق افتاد و لغو نشد.

امارات، بحرین و مغرب در سال 2020 با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کردند و مصر هم اولین کشور عربی بود که با دولت یهود معاهده امضا کرد که سابقه آن به سال 1979 برمی گردد.

دور جدید گفت و گوهای هیات اسرائیلی در امارات دقیقا همان روزی شروع شد که دولت نتانیاهو فرمان ممنوعیت سفر ریاض مالکی، وزیر امور خارجه فلسطین، را صادر کرد. این مساله به وضوح نشان می دهد که امارات و سایر کشورهای عربی اگرچه همچنان به اعتراض های کلامی خود به اقدامات اسرائیل ادامه می دهند، اما قصد ندارند به گونه ای واکنش نشان دهند که گویی عواقبی در کار خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو ماه گذشته ائتلافی از احزاب مذهبی فوق محافظه‌کار و ملی گرای تندرو را تشکیل داد که حق و حقوق فلسطینی ها را انکار می کند و به طور بالقوه، می تواند به الحاق سرزمین های اشغالی توسط اسرائیل در طی جنگ 1967 خاورمیانه، و احتمالا یهودی سازی بخش هایی از سرزمین های اشغالی پیش از 1967 منجر شود که جمعیت کنونی آنها را عمدتا فلسطینی ها تشکیل می دهند.

ممنوعیت اعمال شده علیه مالکی بخشی از یک بسته تحریمی بود که مصادره درآمدهای مالیاتی که اسرائیل از طرف تشکیلات خودگردان فلسطین جمع آوری می کند را نیز شامل می شود. این درآمدهای مالیاتی به قربانیان اسرائیلی خشونت های ادعایی فلسطین تخصیص داده می شود. این بسته تحریمی همچنین توقف ساخت و سازهای فلسطینی در بخش اعظم کرانه باختری را در پی خواهد داشت. بن غفیر، که بر پلیس اسرائیل نظارت می کند، همچنین برافراشتن پرچم فلسطین در مکان های عمومی را «نشانه هویت انگاری و همبستگی با یک سازمان تروریستی» توصیف و ممنوع کرده است.

اسرائیل این تحریم ها را به تلافی حمایت مجمع عمومی سازمان ملل متحد از درخواست فلسطینی ها از دیوان دادگستری بین المللی برای اعلام نظر قانونی درباره سیاست های اسرائیل در بخش های اشغالی کرانه باختری و قدس شرقی، اعمال کرد.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین، با تاکید بر اینکه فلسطینی ها از حق مخالفت با اشغالگری اسرائیل برخوردار هستند، هشدار داده که تدابیر جدید اعمال شده می توانند به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین بیانجامد. او گفت: «اسرائیل سعی دارد از غیرخشونت آمیزترین راه مبارزه با اشغال گری های خود نیز جلوگیری کند.»

اسرائیل هر ماه حدود 256 میلیون دلار آمریکا برای تعرفه های خدمات و کالاهای در نظر گرفته شده برای تشکیلات خودگردان فلسطین جمع آوری می کند، اما 85 میلیون دلار آن را برای پرداخت های منظم، کمیسیون ها و مبالغی که فلسطینی ها باید به خانواده های زندانیانی که توسط دولت یهود تروریست تلقی می شوند بپردازند، کسر می کند.

اشتیه با درخواست از کشورهای عربی برای اینکه به تعهدات خود در تامین یک شبکه ایمن اقتصادی برای فلسطینی ها عمل کنند، گفت: «تنها الجزایر به تعهدات خود عمل می کند و ماهانه 52 میلیون دلار آمریکا را به فلسطین می پردازد.»

نتانیاهو که دوباره نخست وزیری را به دست آورده، احتمالا سعی خواهد کرد از تمایل امارات به تجارت با اسرائیل برای دریافت حمایت های مالی وعده داده شده به فلسطینی ها به عنوان غرامت، استفاده کند. سوال این است که آیا امارات و سایر کشورها در برخورد با دولت جدید در اسرائیل، تمایل به امتیاز دادن سر مساله فلسطین هستند؟

بن زاید و دیگر رهبران عرب به رغم سیاست های دولت نتانیاهو و افکار عمومی در امارات و جهان عرب، آمادگی تقویت روابط با اسرائیل را دارند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی که اخیر منتشر شده، محبوبیت برقراری روابط با اسرائیل در دو سال گذشته در امارات و بحرین به شدت کاهش یافته و در امارات از 47 به 25 درصد، و در بحرین از 45 به 20 درصد رسیده است.

هواداران عرب فوتبال در ماه گذشته در جام جهانی قطر مخالفت خود را با عادی سازی روابط با اسرائیل با امتناع از تعامل با همتایان اسرائیلی و رد مصاحبه با رسانه های اسرائیلی نشان دادند. همزمان، قطری ها و برخی ورزشکاران از جمله تیم ملی مغرب بازوبندهایی به طرفداری از فلسطین بستند و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.

بن زاید به ویژه در میانه عدم اعتماد رهبران عرب به ایالات متحده به عنوان ضامن امنیت منطقه، به روابط با اسرائیل به عنوان پرچینی در برابر ایران می نگرد و به علاوه، امیدوار است که بتواند از توانمندی های تکنولوژیکی اسرائیل برای ارتقای جایگاه امارات به عنوان یک اقتصاد پیشرفته علمی بهرمند شود. در نهایت، روابط با اسرائیل برای امارات به معنای ارائه وجهه یک کشور میانه روی مسلمان در بخش های کلیدی افکار عمومی غربی از جمله در ایالات متحده است. تصمیم اخیر امارات برای آموزش درباره هولوکاست در کلاس های تاریخ در مدارس ابتدایی و متوسطه در سراسر این کشور، تحسین فوری دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا را در پی داشت. دبورا ای. لیپشتاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در نظارت و مبارزه با یهودستیزی در این باره گفت: «آموزش درباره هولوکاست برای بشریت یک امر ضروری است و بسیاری از کشورها به دلایل سیاسی، برای مدت طولانی، این مساله را کم اهمیت جلوه داده اند.»

منبع
ریسپانسیبل استیت کرفت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا