اجتماعیخبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

نفت و زندگی مردم جهان عرب

کشورهای صادرکننده نفت خلیج فارس همچنان در شرایط خوبی خواهند بود، ولی در کشورهای عربی وارد کننده نفت، شرایط اجتماعی و فشارهای مردمی تشدید خواهد شد.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه العربی الجدید، «محمد ریکان حدید الحلبوسی»، رئیس مجلس نمایندگان عراق در پایان سفر پارلمان اردن به عراق اعلام کرد که پروژه خط لوله نفت عراق به زودی آغاز خواهد شد و با توجه به فوائد و منافعی که برای منطقه به همراه دارد اجرا خواهد شد.

این سخنان در هفته گذشته در صفحات روزنامه ها و رسانه های کشور اردن منتشر شده است.

بر اساس مقاله ای که در تاریخ پنج ماه ژانویه در وبگاه اویل پرایس با عنوان «یکی از بزرگ ترین میادین نفتی در توسعه با مشکل مواجه است»، منتشر شده، « چارلز کندی»، نویسنده مقاله تاکید می کند که میدان نفتی قرنه غربی 2 در عراق یکی از بزرگ ترین میادین نفتی جهان به شمار می رود، ولی با مشکل تاخیر در اجرای آن مواجه است و مجله مید (MEED) به این مطلب اشاره می کند که انتظار می رفت این پروژه در پایان سال جاری آماده شود و به انجام برسد.

حجم ذخایر نفت در آن حدود 14 میلیارد بشکه برآورد می شود و شرکت روسی لوک اویل بر توسعه آن نظارت دارد.

اگر تاخیر در توسعه پروژه میدان نفتی قرنه غربی 2 نشان دهنده تولید نفت در جنوب عراق باشد، این امر به معنای تاخیر در اجرای پروژه خط لوله نفت عراق – اردن است که نفت را از جنوب عراق به بندر عقبه در اردن و از آنجا به مصر منتقل می کند. از سوی دیگر در سطح جهانی، جنگ شدید قدرت بین صادرکنندگان عمده نفت و واردکنندگان نفت وجود دارد.

برخی از تحلیلگران توانایی هر دو طرف (عرضه و تقاضا) در تعیین قیمت نفت در بازارهای بین المللی را مورد تردید قرار داده اند.

ایالات متحده آمریکا از نفوذ سیاسی و اقتصادی خود و همچنین وضعیت جنگ و به ویژه تحریم روسیه و ایران استفاده می کند و همچنین با بالا و پایین شدن قیمت نفت از حجم ذخایر نفتی خود استفاده می کند تا بر قیمت نفت خام تأثیر بگذارد.

جنگ جاری در اوکراین زیر ذره بین باقی می ماند، ولی انتظار برای پایان آن در سال جاری همچنان محل تردید است، به ویژه با توجه به تشدید تنش نظامی کنونی روسیه در خاک اوکراین و اشغال مجدد شهرها و روستاها در شرق و جنوب اوکراین توسط روس ها و اصرار اتحادیه اروپا بر به صفر رساندن واردات گاز از روسیه و تعیین حد بالایی برای قیمت نفت روسیه.

همچنین با تشدید تنش آمریکایی ها در اقیانوس آرام مواجه هستیم که در دو هفته گذشته شاهد آرامش بوده است، برخلاف تنش با ایران که پس از اعدام «علی رضا اکبری»، مسئول سابق ایرانی به اتهام جاسوسی برای بریتانیا تشدید شده است.

این در حالی است که متهم دارای تابعیت دوگانه انگلیسی و ایرانی بوده و برای دستگاه امنیتی وزارت امور خارجه انگلیس کار می کرده است.

بنابراین از نظر عرضه و تقاضا، چه در سال جاری و چه حتی در سال آینده، قیمت نفت در معرض نوسان و تغییر است.

در برابر این واقعیت، کشورهای صادرکننده نفت خلیج فارس همچنان در شرایط خوبی قرار خواهند داشت که آنها را قادر می سازد برنامه های متنوع خود برای اقتصاد را اجرا کنند و می توانند با توجه به توانمندی های مالی خود در بخش سوخت فسیلی (نفت و گاز) گام های بلندی به سمت آن بردارند.

اما در کشورهای عربی وارد کننده نفت، شرایط اجتماعی و فشارهای مردمی تشدید خواهد شد.

بر اساس پیش بینی «کریستالینا جورجیوا»، رئیس صندوق بین ‌المللی پول، بیشتر کشورهای در حال توسعه به دلیل دو بلای قیمت های بالا و رکود، شاهد تنش های اجتماعی و مردمی خواهند بود.

و آیا زمان آن رسیده است که جهان عرب راهی برای همکاری و اتحاد بیابد؟ یا ما شرایط را برای اسرائیل مهیا می کنیم که برای عادی کردن روابط خود با کشورهای عربی غیرنفتی به آنها فشار بیاورد یا به ضرر بیت المقدس و فلسطین و کشورهای همسایه فلسطین، به ویژه اردن با آنها وارد شراکت اقتصادی شود؟

منبع
العربی الجدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا