اقتصادیخبر اول

رکوردشکنی صادرات خرما از استان دیالی/ 17 نوع خرمای عراق در بازار 16 کشور

با افزایش تقاضای بازارهای خارجی برای خرمای عراق، استان دیالی در 5 ماه گذشته بیش از 40 هزار تُن از 17 نوع خرمای عراق را به 16 کشور از جمله کشورهای قاره آفریقا، هند و پاکستان و کشورهای عربی صادر کرده است.

میدل ایست نیوز: با افزایش تقاضای بازارهای خارجی برای خرمای عراق، استان دیالی شاهد سرمایه‌گذاری در زمین‌های کشاورزی برای افزایش تولید خرماست.

به گزارش «یس عراق»، «رعد التمیمی»، رئیس اتحادیه کشاورزان استان دیالی، خبر داد که بیش از 40 هزار تُن از 17 نوع خرمای عراق در 5 ماه گذشته به 16 کشور از جمله در قاره آفریقا و نیز هند و پاکستان و کشورهای عربی صادر شده است.

او گفت که 70 درصد خرماهای صادراتی از نوع خرمای «زاهدی» و بقیه از دیگر انواع گاه نادر خرماست و افزود که صادرات این محصولات از بندر بصره و توسط شرکت‌های داخلی و خارجی انجام می‌شود.

التمیمی پیش‌بینی کرد که صادرات خرما در دیالی تا چند ماه آینده به 100 هزار تُن برسد.

در این راستا، «طه العکیلی» مدیر دفتر شرکت تولید و بازاریابی خرمای عراق در بغداد، گفت که این شرکت دفاتر متعددی در مناطق گوناگون عراق از جمله در دیالی دارد و افزود که دیالی از فعال‌ترین مراکز تولید خرما در عراق است.

وی افزود که وضعیت خرما در عراق در حال بهبود است و بعد از چند سال رکود در تولید و صادرات، روند صادرات خرمای عراق رو به رشد است.

العکیلی افزود که این روند با حمایت دولت انجام می‌شود و روال کار به صورت اصولی و زیرساختی اصلاح شده است.

همزمان «حمید خیرالله» تاجر خرما، تأکید کرد که آنچه در این مدت از دیالی صادر شده بیشترین حجم بعد از دهه 1990 بوده و افزود که این صادرات درآمدهای خوبی را نصیب کشاورزان در استان دیالی کرده است.

وی گفت که این درآمد باعث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در استان دیالی و ایجاد نخلستان‌هایی با تجهیزات نوین آبیاری برای تولید انواع نادر خرما که در بازارهای جهانی مورد توجه است شده است.

خیرالله گفت که بیش از 30 نوع خرما در دیالی عمل می‌آید و افزود که مشکل خرمای عراق ضعف بازاریابی است.

بر اساس تازه ترین آمارها، مجموع صادرات خرمای عراق حدود 600 هزار تُن در سال است که حدود 16 درصد آن از استان دیالی تأمین می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا