اقتصادیسیاسی

سفیر امریکا در بغداد: در حال اجرای سازوکاری برای تقویت نظام بانکی عراق هستیم

سفیر امریکا در بغداد گفت که امریکا طی توافقی با بانک مرکزی عراق در حال اجرای سازوکار جلوگیری از پول‌شویی و قاچاق دلار در عراق است.

میدل ایست نیوز: سفیر امریکا در بغداد با تأکید بر اینکه کشورش هیچ بانکی را در عراق تحریم نکرده، گفت که امریکا طی توافقی با بانک مرکزی عراق در حال اجرای سازوکار جلوگیری از پول‌شویی و قاچاق دلار در عراق است.

«آلینا رومانوسکی»، سفیر امریکا در بغداد، در مصاحبه با شبکه «التغییر» گفت که امریکا هیچ تحریمی را علیه بانک‌های عراقی وضع نکرده و قیمت دلار را در عراق تعیین نمی‌کند.

او گفت که کاری که امریکا در حال انجام آن است که ادامه اجرای یک سازوکار برای تقویت نظام بانکی عراق به منظور هماهنگ‌سازی آن با نظام بانکی جهانی و تضمین عدم استفاده از این نظام بانک برای پول‌شویی و قاچاق پول ملت عراق است.

رومانوسکی گفت که اجرای این سازوکار از دو سال پیش به صورت تدریجی و در نتیجه توافقی میان بانک مرکزی عراق و بانک فدرال امریکا آغاز شده و افزود که تعلیق یا تعویق اجرای این سازوکار از اعتبار نظام بانکی عراق می‌کاهد و موجب عقبگرد آن می‌شود.

سفیر امریکا در بغداد افزود کاری که می‌توان کرد ادامه مذاکره با بانک مرکزی و افزایش نظارت بر تأثیرات اجرای این سازوکار بر شهروندان عادی‌ای است که مشتریان بنگاه‌های مالی درجه دوم و غیر رسمی هستند.

وی تأکید کرد که امریکا و عراق در عرصه مبارزه با فساد همکاری می‌کنند و هم‌اکنون تمرکز امریکا بر این موضوع است و افزود که هم‌زمانی اجرای این سازوکار با بر سر کار آمدن دولت السودانی کاملا تصادفی است.

روز شنبه نخست وزیر عراق طی اظهاراتی افزایش قیمت ارز را نتیجه اقداماتی سختگیرانه و لازم برای اصلاح اقتصادی عراق دانست و از آن حمایت کرد.

قیمت ارز که در بازارهای عراق از 16 هزار و 700 دینار عبور کرده بود، در پایان روز دوشنبه (23 ژانویه) و پس از اقداماتی از جانب دولت عراق از جمله تغییر رئیس بانک مرکزی، کم‌تر از 16 هزار دینار معامله شد.

قیمت رسمی دلار در عراق 1470 دینار است و دولت می‌کوشد که قیمت بازار آزاد را به این مبلغ بازگرداند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا