اقتصادیسیاسی

عراق و فرانسه توافق‌نامه شراکت راهبردی امضا می‌کنند

عراق اعلام کرد که در سفر نخست وزیر این کشور به فرانسه توافق‌نامه شراکت راهبردی عراق و فرانسه امضا خواهد شد.

میدل ایست نیوز: عراق اعلام کرد که در سفر نخست وزیر این کشور به فرانسه توافق نامه شراکت راهبردی عراق و فرانسه امضا خواهد شد.

در بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق که امروز (26 ژانویه) و هم‌زمان با رسیدن وی به پاریس منتشر شده آمده که السودانی در این سفر یک روزه با رئیس جمهور و نخست‌وزیر و نمایندگان شرکت‌ها و بازرگانان فرانسه دیدار خواهد کرد.

این بیانیه افزوده که این سفر به منظور افزایش فرصت‌های همکاری با فرانسه و گسترش چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری بر اساس برنامه دولت انجام شده است.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق آمده که دو کشور در این سفر توافق‌نامه شراکت راهبردی در عرصه های گوناگون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، امنیتی، مبارزه با تروریسم، مبادلات فرهنگی و تقویت صلح در دو کشور و در خاورمیانه و جهان امضا می‌کنند.

این بیانیه افزوده که توافق‌نامه همچنین شامل تقویت میثاق سازمان ملل و همکاری در مدیریت بحران و مبارزه با جرایم اقتصادی و جرایم سازمان‌یافته و حفاظت از محیط زیست و تقویت حقوق بشر و بهبود آموزش می‌شود.

در این بیانیه تأکید شده که دو کشور یادداشت‌های تفاهمی نیز در عرصه مبارزه با فساد و بازپس‌گیری اموال و افراد تحت تعقیب و همچنین در عرصه انرژی و نفت و انرژی‌های پاک و بهره‌برداری از گاز استخراج‌شده با نفت امضا می‌کنند.

بر اساس این بیانیه السودانی در این سفر همچنین درباره حفاظت از آثار باستانی مذاکراتی خواهد داشت و طرفین بیانیه مشترکی در عرصه آثار باستانی و صیانت از آنها مضا می‌کنند.

مذاکره با شرکت‌های فرانسوی در عرصه حمل و نقل نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در سفر السودانی به فرانسه اعلام شده است.

 این هفتمین سفر خارجی محمد شیاع السودانی پس از آغاز به کارش در مقام نخست وزیر عراق است.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا