اقتصادیخبر اول

بعد از دهه‌ها توقف، عراق در پی اجرای نظام بین‌المللی ترانزیت «کارنه تیر»

وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که در نظر دارد که سند گمرکی ترانزیک کالا در چارچوب معاهده «کارنه‌ تیر» را اجرا کند.

میدل ایست نیوز: طی اقدامی که مهم و موجب ایجاد هزاران فرصت شغلی و میلیون‌ها دلار درآمد دانسته شده، وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که در نظر دارد که سند گمرکی ترانزیک کالا در چارچوب معاهده «کارنه‌ تیر» را اجرا کند.

به گزارش «الجزیره» نظام کارنه تیر (TIR) نظام حمل و نقل زمینی است که بسیاری کشورهای جهان به آن عمل می‌کنند و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

عراق در نظر دارد که این نظام را در میان کشورهای صادرکننده و تولیدکننده غرب آسیا (اسکوا) اجرا کند.

کمیته ملی تسهیل حمل و نقل و تجارت در منطقه غرب آسیا که از نهادهای وابسته به وزارت حمل و نقل عراق است در حال پیگیری‌های لازم با شرکت حمل و نقل جاده‌ای عراق برای اجرای این نظام است.

در این راستا، «عبدالحسن الزیادی»، عضو کمیته تسهیل حمل و نقل و تجارت عراق گفت که اجرای  این نظام کاهش 80 درصدی مدت انتقال کالا و کاهش 38 درصدی هزینه‌های حمل و نقل را موجب می شود.

وی درباره سازوکار اجرای این طرح، گفت که این نظام به معنای انتقال کالا از مبدأ به مقصد و عبور آن از کشورهای میان راه به صورت پلمپ‌شده است و پیگیری روند انتقال کالا توسط یک سیستم که کشورهای عضو معاهده بر آن نظارت دارند انجام می‌شود.

الزیادی افزود که این ساده‌ترین و امن‌ترین روند انتقال کالا در محدوده‌های فرا مرزی است و ایجاد اشتغال و درآمد را موجب می‌شود و از هزینه شرکت‌های حمل و نقل می‌کاهد.

این نظام در حالی قرار است در عراق انجام شود که عراق از سال 1980 و هم‌زمان با حمله ایران، عمل به نظام ترانزیت را متوقف کرد.

پیش از این مجلس عراق در سال 2016 پیوستن عراق به این معاهده را تصویب کرده و این مصوبه در  سال 2020 در روزنامه رسمی عراق هم منتشر شده بود تا اجرای آن آغاز شود.

«علی  البارودی»، مسئول کمیته هماهنگی در  دبیرخانه اجرای  کمیته ملی حمل و نقل عراق، تأکید می‌کند که هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه و دفتر عراق در  سازمان ملل و اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای برای آغاز اجرای این برنامه و آموزش کادرهای فنی عراقی درباره نحوه اجرای آن آغاز شده است.

وی افزود که اجرای این نظام موجب کاهش بوروکراسی اداری و کاهش فشار بر اداره گمرک و شرکت‌های حمل و نقل و خدمات لجستیک می‌شود و مدت زمان انتظار برای ترخیص کالا را کاهش می‌‌دهد.

او تأکید کرد که این نظام به صورت الکترونیک عمل خواهد کرد و مشخصات محموله هم‌زمان به همه گذرگاه‌های مرزی ارسال خواهد شد.

عراق با 6 کشور گذرگاه مرزی دارد و در کنار آن با دسترسی به آب‌های آزاد می‌تواند از موقعیت خود به عنوان یک مرکز بزرگ ترانزیت استفاده کند و درآمدهای کلانی به دست آورد.

«باسل الخفاجی»، کارشناس حمل و نقل عراقی، تأکید می‌کند که عراق موقعیت مهمی میان آسیا و اروپا دارد و می‌تواند گذرگاه کشورهای خلیج با ترکیه و اردن و از آنجا به اروپا باشد.

وی می‌افزاید که اجرای نظام TIR می‌تواند تعداد محموله‌های ترانزیتی در عراق را به روزانه هزار محموله برساند.

به گفته وی انتقال کالا بندر مرسین ترکیه به بندر الشویخ کویت از مسیر دریا 23 روز طول می‌کشد در حالی که از طریق گذرگاه زمینی ابراهیم الخلیل درشمال عراق، مسیر ترکیه به کویت و عربستان فقط 4 روز و به بحرین و قطر و عمان 6 تا 7 روز است.

وی  می‌افزاید که این کاهش زمان برای حفظ کیفیت مواد غذایی که از اصلی‌ترین محموله‌های صادراتی هستند بسیار مهم است.

کمیته اقتصادی و اجتماعی منطقه غرب آسیا (اسکوا) یکی از 5 نهاد شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است که در 1973 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در بیروت است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا