اقتصادیخبر اول

آیا عراق در حال اقدام برای بی نیازی از گاز ایران است؟

به نظر می‌آید که دولت عراق در حال تلاش برای فراهم کردن بی نیازی از گاز ایران با اجرای پروژه‌های سیکل ترکیبی و برق خورشیدی است.

میدل ایست نیوز: به نظر می‌آید که دولت عراق در حال تلاش برای فراهم کردن بی نیازی از گاز ایران با اجرای پروژه‌های سیکل ترکیبی و برق خورشیدی است.

به گزارش «یس عراق»، قطع صادرات گاز از ایران به عراق به علت نیاز شدید ایران به گاز و عملیات تعمیر و سرویس گاه و بیگاه که موجب بی ثباتی در تأمین برق عراق و وابستگی کاملش به ایران در این باره شده، دولت «محمد شیاع السودانی» را به چاره‌اندیشی در این باره وادار کرده است.

وزارت برق عراق اخیرا اعلام کرد که صادرات گاز از ایران به عراق به مدت 12 روز برای سرویس و تعمیر خط لوله‌های گاز متوقف شده است.

قطع گاز ایران به معنای کاهش 7500 مگاواتی تولید برق عراق و افزایش قطعی برق در بغداد و مناطق مرکز و جنوب عراق است. امسال دومین سالی است که عراق علاوه بر فصل اوج مصرف تابستان، در فصل زمستان هم با مشکل کمبود تولید برق به علت توقف صادرات گاز ایران مواجه می‌شود.

وزارت برق تأکید کرده که این توقف از صبح پنج‌شنبه (26 ژانویه) آغاز شده و از مردم خواسته است که با درک شرایط از مصرف برق خود بکاهند تا بتوان از بحران عبور کرد.

در این راستا، «زیاد علی فاضل» وزیر برق عراق، در افتتاح هشتمین نمایشگاه انرژی عراق گفت که این کشور موضوع تولید برق از منابع تجدیدپذیر را جدی گرفته و افزود که عراق باید با کاهش استفاده از سوخت، هزینه تولید برق خود را پایین بیاورد.

وی گفت که در این راستا، عراق فقط سراغ برق خورشیدی نمی‌رود، بلکه موضوع راه‌اندازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را هم در نظر دارد.

پیش از آن، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که عراق با فناوری سیکل ترکیبی بدون افزایش مصرف گاز، 3500 مگاوات به تولید برق خود خواهد افزود.

او گفت که اختیارات لازم به وزیر برق برای امضای قراردادهای لازم جهت اجرای این پروژه داده شده است.

علاوه بر این، عراق 4 قرارداد برای تولید برق از انرژی خورشیدی دارد که هرکدام 4 هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد.

بررسی این ارقام نشان می‌دهد که حجم برقی که عراق در نظر دارد از این دو راه تولید کند معادل برقی است که با گاز وارداتی از ایران تولید می‌کند.

این نکته را نیز باید افزود که وزیر برق عراق در همان نشست، بدون پرداختن به این ارقام، گفت که عراق در سال جاری هزار مگاوات بر تولید برق خود خواهد افزود که اشاره به پروژه‌های جاری برای افزایش تولید برق عراق است.

برق مورد نیاز عراق در اوج مصرف تابستانی حدود 32 هزار مگاوات است و تولید برق عراق هم‌اکنون حدود 24 هزار مگاوات اعلام شده است.

این کشور اخیرا پروژه‌های اتصال شبکه برق خود به همه کشورهای همسایه را اجرا کرده است.

در نوامبر 2021، «عادل کریم»، سرپرست سابق وزارت برق عراق، تأکید کرده بود که این کشور تا دست‌کم 3 سال دیگر به واردات گاز از ایران نیاز دارد.

در دسامبر گذشته نیز سخنگوی وزارت برق عراق از مذاکرات با ترکمنستان و قطر برای واردات گاز از این دو کشور خبر داده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا