سیاسی

ترکیه مخالف ورود کشتی های جنگی به دریای سیاه است

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد کشورش پیمان مونترو را قویا اجرا می کند و با قاطعیت با گسترش جنگ در منطقه و ورود کشتی های نظامی جدید به دریای سیاه مخالف است.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد کشورش پیمان مونترو را قویا اجرا می کند و با قاطعیت با گسترش جنگ در منطقه و ورود کشتی های نظامی جدید به دریای سیاه مخالف است.

به گزارش «روسیا الیوم» «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما از طرفین خواسته ایم که تماس برقرار کنند، زیرا آنکارا از روابط عالی با هر دو کشور (روسیه و اوکراین) برخوردار است. به همین خاطر تحریم ها را تایید نمی کنیم اما طبعا با جنگ نیز مخالفیم و قاطعانه به الزامات کنوانسیون مونترو پایبندیم.

وی بر مخالفت آنکارا با تشدید جنگ ها در منطقه و مخالفت با ورود کشتی های نظامی جدید به دریای سیاه تاکید کرد و افزود: زمانی که به عنوان عضوی از ناتو برای گفت وگو با مسکو دعوت شدیم، فراتر از این هم رفتیم.

پیمان مونترو (مصوب سال 1936) آزادی عبور از تنگه ها را برای کشتی های تجاری، چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ تضمین می کند، اما این مقررات در هر کشوری متفاوت است. در عین حال، این توافق تصریح می کند که کشتی های جنگی متعلق به کشورهای غیر دریای سیاه می توانند به مدت 3 هفته در دریای سیاه بمانند و در شرایط اضطراری، ترکیه این حق را دارد که عبور و مرور پرسنل نظامی از تنگه بسفر و داردنل را ممنوع یا محدود کند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا