خبر اولسیاسی

نتانیاهو: صلح با عربستان به سران این کشور بستگی دارد

نخست وزیر اسرائیل درباره صلح با عربستان گفت که این مساله به سران عربستان بستگی دارد و اگر با عربستان به صلح برسیم صلح عملی با فلسطینیان محقق خواهد شد.

میدل ایست نیوز: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه ای اختصاصی با CNN، به اظهار نظر درباره تلاش های کنونی صلح در خاورمیانه پرداخت.

به گزارش CNN، وی گفت که یهودی ها از 3500 سال گذشته اینجا حضور دارند، در حقیقت، یهودی ها اینجا زندگی می کنند و به زندگی در اینجا ادامه خواهند داد و فلسطینی ها نیز به زندگی در اینجا ادامه خواهند داد و ما ناچاریم با یکدیگر زندگی کنیم.

نتانیاهو افزود که اقدام به پاکسازی قومی ملت یهود و پاکسازی قومی اسرائیل نخواهیم کرد، 20 درصد از ساکنان اسرائیل عرب هستند، نخواهیم گفت به صلح دست نمی یابیم تا اینکه عرب ها را از اسرائیل بیرون کنیم و به صلح دست نمی یابیم تا اینکه یهودی ها را از این منطقه مورد مناقشه بیرون کنیم، این مناطق غیرقانونی نیست بلکه مناطق مورد مناقشه است.

نخست وزیر اسرائیل بیان کرد که تنها راه حل این اختلاف، مذاکرات صلح با فلسطینی هایی است که همواره مشارکت در آن را رد می کنند، اکنون به نظر من می توانیم به این مساله پایبند باشیم، در گذشته نیز اینگونه بودیم، تا زمانی که این مشکل حل نشود و به صلح با فلسطینی ها نرسیم، صلح گسترده تری با جهان عرب وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه توضیح داد که در طول 25 سال، فلسطینی هایی که به دنبال صلح با اسرائیل نیستند و می خواهند صلح بدون اسرائیل باشد و کشوری در کنار اسرائیل نباشد بلکه کشوری بجای اسرائیل باشد، حق وتوی موثری علیه گسترش صلح اسرائیل در اطرافش داشته اند.

نتانیاهو توضیح داد که من به کشورهای پیرامون رفتم و مستقیما وارد کشورهای عربی شدم و مفهوم جدیدی از صلح برای صلح ساختم، صلح از طریق قدرت، 4 توافقنامه صلح تاریخی امضا کردم، توافقنامه های ابراهیم، که دو برابر توافقنامه های صلحی است که همه گذشتگان من در 70 سال گذشته امضا کردند.

نخست وزیر اسرائیل درباره امکان تحقق صلح با عربستان نیز گفت که اگر به صلح با عربستان برسیم، که این مساله به سران عربستان بستگی دارد، و درگیری عرب ها و اسرائیلی ها را به پایان برسانیم، معتقدم به فلسطینیان بازخواهیم گشت و صلحی عملی با فلسطینیان محقق می کنیم، معتقدیم این مساله امکان پذیر است و این همان راه و روش درست است.

منبع
CNN عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا