سیاسی

اعلام رسمی دیدار وزیر خارجه اسرائیل با رئیس شورای حاکمیتی سودان

شورای حاکمیت انتقالی سودان در بیانیه ای رسمی از دیدار رئیس این شورا با وزیر خارجه اسرائیل خبر داد.

میدل ایست نیوز: شورای حاکمیت انتقالی سودان در بیانیه ای رسمی از دیدار رئیس این شورا با وزیر خارجه اسرائیل خبر داد.

بر اساس این بیانیه، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان امروز (پنج‌شنبه دوم فوریه) در خارطوم با «ایلی کوهن» وزیر خارجه اسرائیل و هیئت همراه وی دیدار کرد.

این بیانیه افزوده که در این دیدار راه‌های برقراری روابط مؤثر به خصوص در عرصه‌های گوناگون کشاورزی، انرژی، بهداشتی، منابع آبی، آموزشی و به خصوص امنیتی و نظامی میان سودان و اسرائیل بررسی شد.

در این بیانیه آمده که البرهان بر ضرورت تحقق ثبات میان اسرائیل و ملت فلسطین تأکید کرد.

این بیانیه افزوده که در این دیدار نقش سودان در رسیدگی به مسائل امنیتی منطقه نیز بررسی شد.

پیش از این منابع خبری سودانی و اسرائیلی تأکید کردند که یک هواپیمای اختصاصی از اسرائیل پیش از ظهر امروز در فرودگاه خارطوم فرود آمده است.

«حسین قمر» رئیس «کمیته تدارک جمعیت دوستی اسرائیل و سودان» (نهاد غیر دولتی) ضمن اعلام این خبر گفت که این هواپیما حامل مقامات ارشد امنیتی است و افزود که این سفر در چارچوب هماهنگی امنیتی مشترک و مبادله اطلاعات میان سودان و اسرائیل انجام شده است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو مقام در دولت سودان تأکید کرد که این هیئت برای بررسی عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل به خارطوم رفته است.

همزمان پایگاه «اکسیوس» به نقل از منابع آگاه خبر داد که این هیئت به ریاست «ایلی کوهن» وزیر امور خارجه اسرائیل بوده و وی در این سفر با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان دیدار کرده است.

صبح امروز، نشریه عبری «هاآرتص» از تماس‌های تل‌آویو و خارطوم برای اعلام رسمی عادی‌سازی روابط میان سودان و اسرائیل خبر داد.

این نشریه به نقل از منابع اسرائیلی تأکید کرد که دولت امریکا نقش اصلی را در وساطت میان تل‌آویو و خارطوم به منظور تسریع در رسیدن به توافق میان دو طرف بر عهده دارد.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود افزوده که اکنون امضای توافق میان اسرائیل و سودان کاملا ممکن شده و دیپلمات‌های امریکایی در منطقه به اسرائیل پیغام داده‌اند که سودان برای نهایی کردن توافق آماده است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل امیدوار است که با 7 کشور عربی و اسلامی دیگر از جمله موریتانی و اندونزی نیز در آینده نزدیک به توافقات مشابهی برسد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا