خبر اولسیاسی

وزیر امور خارجه فرانسه: مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست رسیده/ ایران عامل بی‌ثبانی در منطقه است

وزیر امور خارجه فرانسه با تأکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست رسیده گفت که پاریس به همراه شرکای خود به‌دنبال یافتن راه حل دیپلماتیک برای این مسئله است.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه فرانسه با تأکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست رسیده گفت که فرانسه به همراه شرکای خود برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای این مسئله است.

«کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه، در اولین سفر خود به کشورهای منطقه در مصاحبه با «الشرق الاوسط» تأکید کرد که منطقه شاهد «بی ثباتی مزمن و رو به افزایش» است و افزود که تحکیم روابط فرانسه با عربستان و امارات می‌تواند راهی در برابر این وضعیت باشد.

او گفت که خاورمیانه با بحران‌هایی مواجه است و ایران را متهم کرد که با «فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات از جمله برنامه هسته‌ای و موشکی و پهپادی و نیز استفاه از گروه‌های نیابتی خارجی موجب تشدید تنش در منطقه شده است».

وزیر امور خارجه فرانسه تأکید کرد که مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده و مسئولیت کامل این وضعیت متوجه ایران است که فرصت پذیرش متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را که «بهترین پیشنهاد ممکن بود» از دست داد.

وی افزود که ایران به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود «که موجب نگرانی شدید است» و جلوگیری از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ادامه می‌دهد و گفت: «به همراه شرکای خود در پی یافتن راه حل دیپلماتیک برای این مسئله هستیم و از ایران می‌خواهیم که به تعهداتش عمل کند و با جدیت برای منع ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم».

کولونا گفت: «با همکاری شرکای خود بر روند انتقال پهپاد از ایران که خلاف قطع‌نامه 2231 شورای امنیت است تمرکز کرده‌ایم».

او همچنین ایران را به هم‌دستی با روسیه در جنگ با اوکراین و نقض قوانین بین‌المللی و نیز «گروگان‌گیری از میان شهروندان اروپایی» متهم کرد و خواستار آزادی فوری شهروند خارجی از زندان‌های ایران شد و گفت که «ما این زندانیان را گروگان حکومت ایران در نظر می‌گیریم».

وی افزود که منطقه می‌تواند به عربستان و امارات به عنوان «دو قطب ثبات» تکیه کند و تأکید کرد که فرانسه در پی تقویت روابط با ریاض در همه عرصه‌هاست.

وزیر امور خارجه فرانسه درباره لبنان نیز گفت که مردم این کشور «قربانیان نظام سیاسی ورشکسته» هستند و افزود که هدف اول پاریس کمک به مردم لبنان و تقویت نهادهایی است که ضامن ثبات و استقلال این کشور هستند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا