سیاسی

واکنش احزاب سیاسی و جریان‌های اجتماعی سودان به سفر وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم

سفر وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم با انتقادات گسترده احزاب اسلامی و ملی و نیز فعالان اجتماعی سودان مواجه شده است.

میدل ایست نیوز: سفر وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم با انتقادات گسترده احزاب اسلامی و ملی و نیز فعالان اجتماعی سودان مواجه شده هرچند سکوت برخی جریان‌ها توجه بسیاری را جلب کرده است.

روز پنج‌شنبه خارطوم شاهد مذاکرات رسمی «الی کوهن»، وزیر خارجه اسرائیل، با «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیت انتقالی و شماری از دیگر مقامات سودانی بود.

به گزارش «الشرق الاوسط» حزب «کنفرانس ملی» به ریاست «عمر البشیر» رئیس جمهور برکنارشده سودان، که شاخه اخوان المسلمین در سودان دانسته می‌شود در بیانیه‌ای این سفر را یک لکه ننگ خواند و خواستار ادامه حمایت از فلسطین از سوی جریان‌ها و احزاب و نهادها و اتحادیه‌های سودان شد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران سودان نیز در بیانیه‌ای این سفر را تلاش برای سوءاستفاده از بحران داخلی سودان و تحت فشار قراردادن نیروهای سیاسی این کشور برای رسیدن به توافقی تحمیلی و بستن راه در برابر انقلاب ملت سودان و خطری بزرگ برای کشور دانست.

این اتحادیه تأکید کرده که ملت سودان هیچ مسئولیتی در قبال تعهدات حکومت انتقالی ندارد و افزوده که موضوعی به این اهمیت باید نتیجه تصمیم نهاد غیر نظامی واقعی که تحت نظارت مجلس منتخب ملت باشد گرفته شود.

حزب «جریان عدالت اجتماعی» که از احزاب ناصری سودان است نیز اقدام برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تلاش اسرائیل برای خارج کردن عبدالفتاح البرهان از «منجلابی» که در آن گیر افتاده توصیف کرد و آن را زدوبندی برای حفظ منافع شخصی کودتاچیان خواند.

حزب «کنفرانس ملی سودان» (به ریاست حسن الترابی) نیز تأکید کرد که حاکمیت انتقالی حق تصمیم‌گیری از جانب ملت سودان را ندارد.

با وجود این، ائمه جمعه در نماز جمعه روز گذشته سودان موضع چندانی در قبال این سفر نگرفتند، موضوعی که با واکنش گسترده فعالان شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

همچنین نیروهای سیاسی مهمی همچون ائتلاف «آزادی و تغییر» که نیروی اپوزیسیون شمرده می شود و نیز حزب «الامه» که بنیان‌گذار آن «صادق المهدی» بود واکنشی به این سفر نشان ندادند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا