سیاسی

رشید: عراق برای توسعه نیاز به حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای دارد

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه تروریسم پایان یافته و عراق برای توسعه خود نیاز به حمایت بین المللی و منطقه ای دارد، بر ضرورت تسریع در قانون گذاری بودجه سال 2023 تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: رئیس جمهور عراق با بیان اینکه تروریسم پایان یافته و عراق برای توسعه خود نیاز به حمایت بین المللی و منطقه ای دارد، بر ضرورت تسریع در قانون گذاری بودجه سال 2023 تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق در مصاحبه با شبکه خبری «العراقیه» گفت: فاجعه زلزله رخ داده بزرگ است و عراق با این فاجعه همدردی کرده و به حمایت های بشردوستانه از مردم سوریه و ترکیه ادامه می دهد.

وی پیرامون اوضاع سیاسی عراق گفت: انتخابات اخیر عراق مفاهیم امنیت و صلح را تعمیق بخشید و با استقبال بین المللی و منطقه ای برگزار شد. هماهنگی، همکاری و رویکرد مشترک میان نیروهای سیاسی و نیز فضایی مثبت وجود دارد و برای جامعه جهانی، ثبات عراق به سبب نقش اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری عالی آن مهم است.

وی گفت که استقبال کشورهای عربی از نقش محوری عراق در منطقه وجود دارد، تروریسم پایان یافته است و ما به حمایت منطقه ای و بین المللی از طرح سیاسی، امنیتی و توسعه عراق نیاز داریم، و افزود: بر اساس آنچه که نخست وزیر در جریان سفرهای خارجی خود دریافت، برنامه وزارتی دولت مورد تحسین بین المللی قرار گرفته است.

رئیس جمهور عراق بر تسریع در تصویب قانون بودجه برای اجرای برنامه وزارتخانه و آغاز پروژه های راهبردی تاکید کرد.

رشید گفت که روابط میان دولت فدرال و اقلیم کردستان خوب است و ما از تقویت آن حمایت می کنیم، قانون نفت و گاز به زودی تصویب می شود و مقدمه ای برای توافق میان بغداد و اربیل خواهد بود. تمایل به حل مشکل کرکوک و مناطق مشمول اصل 140 وجود دارد و ما به یافتن راه حل خوشبین هستیم.

وی پیرامون اوضاع اقلیم کردستان گفت میان دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی برای حل مشکلات باقی مانده در اقلیم کردستان جدیت وجود دارد و ائتلاف اداره دولتی از پایان دادن به آنها حمایت می کند و ممکن است ما در حمایت از گفتگوها سفرهایی انجام دهیم.

رئیس‌جمهور عراق در خصوص اختلافات سیاسی اظهار داشت که رسانه های منفی، مشکلات میان احزاب سیاسی را عمیق‌تر می‌کنند و از مشکلات امنیتی صحبت می‌کنند، در حالی که در واقع 90 درصد مناطق عراق از ثبات برخوردار هستند و هیچ مشکل امنیتی عمده‌ای وجود ندارد. رسانه ها باید بر ثبات عراق و گام های توسعه آن تمرکز کنند.

وی در رابطه با پرونده آب خاطرنشان کرد: کشورهای بالادست باید سهم آب عراق را اعطا کنند و نیز باید مقادیر مناسبی از آب برای حمایت از کشاورزی در عراق و همچنین تالاب ها جاری شود و شبکه های آبیاری عراق بهبود یابد.

وی تاکید کرد که عراق برنامه های آینده نگرانه ای برای ساخت سدهایی جهت ذخیره آب و پروژه هایی برای جلوگیری از هدر رفت آب دارد.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا