سیاسی

اتهام پراکنی شورای همکاری و امریکا علیه ایران

کارگروه مشترک شورای همکاری و امریکا ادعا کرد که برنامه هسته ای ایران، پس از آنکه از نیازهای غیرنظامی فراتر رفته، منبع تنش در منطقه شده است.

میدل ایست نیوز: کارگروه مشترک شورای همکاری و امریکا ویژه ایران، استفاده ایران از موشک و پهپاد و گسترش آن در منطقه و سراسر جهان را محکوم کرد.

به گزارش الخلیج آنلاین، این کارگروه اعلام کرد که برنامه هسته ای ایران، پس از آنکه از نیازهای غیرنظامی فراتر رفته، منبع تنش در منطقه شده است.

در بیانیه مشترک شورای همکاری و امریکا آمده است که سیاست های پی در پی ایران در بی ثبات کردن منطقه از جمله حمایت از تروریسم را محکوم می کند.

این بیانیه نگرانی واشنگتن و کشورهای شورای همکاری درخصوص تعامل نظامی فزاینده ایران و طرف های دولتی و غیردولتی از جمله تداوم تامین سلاح های سنتی و موشک های پیشرفته و پهپاد انصار الله توسط ایران را بیان کرد.

کارگروه مشترک شورای همکاری و امریکا، انتشار سلاح توسط ایران و رساندن به طرف های دیگر را تهدید امنیتی خطرناکی در منطقه و جهان دانست و اشاره کرد که اقدامات تهران درگیری در یمن را طولانی کرده و منجر به تشدید فاجعه بشردوستانه در این کشور شده است.

در این بیانیه بر شراکت بلندمدت بین امریکا و شورای همکاری و عزم مشترک برای تحقق امنیت و ثبات در منطقه در چارچوب شراکت استراتژیک فیمابین تاکید شده است.

این کارگروه تاکید کرده است که پیشرفت قابل ملاحظه در برنامه هسته ای ایران از نیازهای غیرنظامی فراتر رفته و منبع تشدید تنش منطقه ای و بین المللی به صورت خطرناکی شده است.

شورای همکاری و امریکا از ایران خواستند فورا موضع خود را تغییر دهد و تنش زایی های هسته ای خود را متوقف کند و به صورت جدی وارد فرایند دیپلماتیک شود.

بیانیه مشترک شورای همکاری و امریکا از تهران خواسته به صورت کامل با تحقیقات آژانس بین المللی انرژی هسته ای درخصوص جزئیات مواد هسته ای که در برخی مواضع اعلام نشده در ایران یافت شده، در راستای تعهدات خود به تضمین های هسته ای، همکاری کند.

امریکا مجددا تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته ای داشته باشد.

امریکا و شورای همکاری پایبندی خود به گسترش همکاری دفاعی فیمابین برای تقویت توانایی های خود در محدود کردن ایران در فعالیت هایش برای بی ثبات کردن منطقه و جلوگیری از اقدامات خصمانه آن در آینده را اعلام کردند.

دو طرف مجددا تاکید کردند که دیپلماسی بهترین روش برای مقابله با سیاست های بی ثبات کننده ایران و تشدید مساله هسته ای به صورت پایدار است.

بیانیه مذکور تاکید کرد که در صورتی که رهبری ایران جایگزین بهتری انتخاب کند، این مساله به امنیت و ثبات بیشتر منطقه به نفع ملت ایران کمک خواهد کرد.

امریکا و شورای همکاری، جامعه بین المللی را به اجرای همه مصوبات شورای امنیت درخصوص ممنوعیت انتقال سلاح و تجهیزات تشویق کردند و بر اهمیت پیگیری سازوکارهای بازپرسی در این خصوص تاکید کردند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا