اقتصادیسیاسی

مذاکرات عراق و هند درباره گسترش حجم مبادلات تجاری دو کشور

وزیر بازرگانی عراق در دیدار با معاون وزیر امور خارجه هند راه های توسعه روابط اقتصادی و تجاری و حجم مبادلات تجاری دو کشور را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: وزیر بازرگانی عراق در دیدار با معاون وزیر امور خارجه هند راه های توسعه روابط اقتصادی و تجاری و حجم مبادلات تجاری دو کشور را بررسی کرد.

به گزارش «ناس نیوز»، وزارت بازرگانی عراق امروز (دوشنبه 20 فوریه) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «اثیر الغریری»، وزیر بازرگانی عراق، در دیدار با «براشانت بیسای»، معاون وزیر امور خارجه هند، بر عزم عراق به فعال‌سازی روابط اقتصادی و تجاری خود با جهان و استفاده از تجارب اقتصادی کشورهای متعدد تأکید کرد.

وی بر اهمیت برگزاری کارگروه مشترک هند و عراق در هجدهمین دوره خود که قرار است در سه ماهه دوم سال جاری در دهلی نو برگزار شود تأکید کرد.

وزیر بازرگانی عراق از شرکت های هندی خواست تا هرچه سریعتر وارد پروژه های سرمایه گذاری و اقتصادی عراق شده و از فرصت های نویدبخش برای انعقاد توافقنامه ها و امضای تفاهم نامه ها در همه بخش های عراق استفاده کنند.

معاون وزیر امور خارجه هند نیز به نوبه خود از علاقه کشورش نسبت به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با عراق در سایه تحولاتی که اقتصاد این کشور شاهد آن است استقبال کرد و افزود: «تشویق شرکت های هندی برای ورود به بازار عراق و فعالسازی سطح همکاری ها بین دو کشور مورد توجه است.»

وی در همین حال از علاقه هند برای انتقال تجربیات خود به سایر کشورها و در تمام زمینه ها از جمله عراق خبر داد.

همچنین دو طرف در این جلسه درباره اهمیت فعالسازی روابط اقتصادی و تجاری کشورشان و امکان بهره مندی از تجارب صنعتی، انرژی، پزشکی، کشاورزی و تکنولوژی هند بحث و تبادل نظر کردند.

افزایش حجم مبادلات تجاری و ایجاد سازوکارهای جدید همکاری بخش خصوصی هند و عراق از طریق شراکت های حقیقی و همچنین بحث و تبادل نظر درباره روادید تاجران هندی و مشارکت هند در نمایشگاه بین المللی بغداد از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه بود.

روز شنبه، مرکز اطلاعات تجاری هند اعلام کرد که واردات نفت این کشور از عراق در ماه ژانویه به بالاترین حد در 7 ماه گذشته رسید و با 11 درصد افزایش نسبت به ماه دسامبر 983 هزار بشکه در روز شد.

بر اساس این گزارش، در فاصله میان آوریل 2022 تا ژانویه 2023 یعنی در 10 ماه نخست سال مالی هند، همچنان عراق بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به این کشور بوده هرچند در دو ماه اخیر روسیه در صادرات خود به هند بر عراق پیشی گرفته است.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا