اقتصادی

کمبود کالاهای ترکیه ای در بازارهای عراق در پی زمین‌لرزه اخیر

تاثیر زلزله ویرانگر جنوب ترکیه در بازارهای عراق به روشنی دیده می شود و با وجود ازسرگیری تدریجی فعالیت های بازرگانی، برخی کالاهای ترکیه‌ای در بازارهای عراق با کمبود مواجه شده است.

میدل ایست نیوز: تاثیر زلزله ویرانگر جنوب ترکیه در بازارهای عراق به روشنی دیده می شود و با وجود ازسرگیری تدریجی فعالیت های بازرگانی، برخی کالاهای ترکیه‌ای در بازارهای عراق با کمبود مواجه شده است.

«حسن الشیخ زینی» معاون رییس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق در گفتگو با «العربی الجدید» اظهار کرد: «زمین لرزه ترکیه پیامدی منفی بسیاری بر بازار عراق داشته و مناطق زلزله زده جنوب از مهم ترین مناطق صنعتی و تجاری ترکیه هستند که بسیاری از کالاهای وارداتی به عراق از این مناطق است».

زینی افزود: «برخی مواد به دلیل توقف بارگیری و ترانزیت دچار کمبود است که محصولات غذایی و صنایع تبدیلی از جمله این کالاها محسوب می شود و مشکلاتی هم در زمینه انتقال کالا از مسیر زمینی و حواله های مالی داریم.»

عراق از مهم ترین بازارهای ترکیه است و طلا، جواهرات، گندم، گوجه فرنگی و لوازم برقی منزلی از مهم ترین صادرات ترکیه به این بازار است. حجم صادرات ترکیه به عراق در ماه ژانویه گذشته 671.2 میلیون دلار بود.

تاثیرات و پیامدهای منفی اقتصادی زمین لرزه ترکیه کاهش صادرات نفت عراق به بندر جیهان را باعث شده است. در این باره «عمر الحلبوسی» کارشناس اقتصادی عراقی، اظهار کرد: «صادرات نفتی عراق به بندر جیهان مدتی متوقف و اکنون دوباره از سرگرفته شده است.»

لازم به ذکر است که تامین بودجه عراق تا حد زیادی وابسته به صادرات نفت است و «عبدالباقی خلف» مشاور وزارت نفت روز یکشنبه در اظهاراتی در کنفرانس نفت و گاز بغداد احتمال داد که صادرات نفت خام در ماه جاری به 3.5 ملیون بشکه در روز برسد.

وی افزود که عراق طی سال های گذشته توانسته است سطح تولید نفت خام را افزایش دهد و به 4.5 ملیون بشکه در روز برساند.

همچنین دولت قصد دارد دور پنجم اعطای مجوز توسعه برخی از میدانهای نفتی، گازی و میدانهای کشف شده مناطق مرزی را با همکاری شرکتهای خارجی و با هدف حمایت از افزایش تولید آغاز کند.

این مقام در ادامه افزود که کشورش گام های بلندی در ساخت پالایشگاه های جدید برداشته است که پالایشگاه گربلا در جنوب عراق با توان 140 هزار بشکه در روز برجسته ترین آنهاست و پالایشگاه های دیوانیه در جنوب، کرکوک در شمال و میسان در شرق این کشور از دیگر پالایشگاه های مهم عراق هستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا