اقتصادیخبر اول

تلاش وزارت صنایع عراق برای احیای کارخانه های پتروشیمی

وزات صنعت و معدن عراق با هدف توسعه و رشد فعالیت های مختلف تولیدی کارخانه های پتروشیمی در سراسر کشور تلاش های گسترده ای را آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: وزات صنعت و معدن عراق با هدف توسعه و رشد فعالیت های مختلف تولیدی کارخانه های این وزارتخانه در سراسر کشور و به ویژه دو بخش محصولات شیمیایی و پتروشیمی تلاش های گسترده ای را آغاز کرده است.

مهندس «ناصر المدنی» مدیر کل اداره فنی وزارت صنعت و معدن عراق، در گفت و گو با نشریه رسمی الصباح گفت: «این وزارتخانه قصد دارد با ایجاد بانک اطلاعات دقیق درباره کارخانه های موجود نیازهای لازم برای افزایش توان تولیدی و توسعه مطلوب صنایع راهبردی مانند سیمان و پتروشیمی و صنایع معدنی را تأمین کند.»

وی گفت که این وزارتخانه دارای دو کارخانه تولید کود اوره است که کارخانه نخست با دو خط تولید قدیمی در بصره مشغول به کار است و تولیدات کارخانه دوم هم اکنون متوقف شده است.

در همین حال خاطرنشان کرد که کارخانه دوم کود اوره که نماینده شرکت عمومی صنایع کود شمال واقع در استان صلاح الدین است هم اکنون به دلیل عملیات های تروریستی و نظامی در دوران آزادسازی در معرض نابودی قرار گرفته است.

همچنین اشاره کرد که وزارتخانه اقدام به خط زدن زیان هایی کرده که شرکت در آغاز ایجاد کارخانه جدید از طریق همکاری با بخش خصوصی و شرکت های خارجی متخصص انجام داده است.

از سوی دیگر، دکتر «نغم حسین» رئیس دانشکده امور اقتصادی دانشگاه نهرین بر ضرورت تشدید حمایت دولت از طرح های صنایع پتروشیمی و تامین ابزارهای ذخیره لازم برای جایگزین سازی با ابزارهای قدیم و همچنین تامین مبالغ لازم و انگیزه بخشی به نیروهای تولیدی در شرکت ها و کارخانه ها و کارگاه های صنعتی تاکید کرد.

وی اشاره کرد که عراق در زمینه برپایی صنایع پتروشیمی پیشگام کاملا موفق عمل کرده و پتانسیل های رقابتی بالایی در بازارهای جهانی دارد و این موضوع باعث ایجاد موانع کمی و کیفی متعددی با هدف تنگ کردن عرصه بر محصولات این کشور و جلوگیری از توانایی نفوذ عراق در بازارهای جهانی مصرف و به ویژه اروپا شده است.

با این حال وزارت صنعت و معدن عراق با تحکیم رقابت شرکت ها به لطف برخی مزایا از جمله کشیدن خط لوله و افزودن نیروهای کار و تامین فلزات مرتبط همچنان روند موفقیت خود را ادامه میدهد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا