اقتصادی

مازاد تجاری 222 میلیارد دلاری عربستان در سال 2022

عربستان در سال 2022 به واسطه افزایش بهای نفت و نیز افزایش صادرات این محصول، توانست مازاد تجاری به میزان 222 میلیارد را ثبت کند که نسبت به سال قبل 80 درصد افزایش داشت.

میدل ایست نیوز: عربستان در سال 2022 به واسطه افزایش بهای نفت و نیز افزایش صادرات این محصول، توانست مازاد تجاری به میزان 222 میلیارد را ثبت کند که نسبت به سال قبل 80 درصد افزایش داشت.

به گزارش «الخلیج آنلاین» صادرات نفت خام عربستان در اکتبر گذشته به بالاترین میزان در 30 ماه اخیر رسید. بهای نفت نیز به سبب جنگ روسیه در اوکراین رکورد افزایش قیمت را در سال گذشته ثبت کرد.

طبق آمار رسمی، ارزش صادرات نفت عربستان در سال 2022 معادل 330 میلیارد دلار بوده که از سال 2012 بی سابقه است. صادرات غیر نفتی این کشور نیز حدود 84 میلیارد دلار بوده که بیشترین میزان در 12 سال گذشته است.

ژانویه گذشته، صندوق بین‌ المللی پول پیش‌ بینی خود از رشد اقتصاد عربستان در سال جاری را حدود 1.1 درصد نسبت به برآوردهای قبلی خود در اکتبر پایین آورد.

این کاهش در پیش بینی ناشی از کاهش تولید نفت عربستان در همراهی با توافق اوپک پلاس و نیز پیش بینی کاهش قیمت نفت در سال جاری به میزان 16 درصد است. این صندوق همچنین پیش بینی کرد که صادرات غیرنفتی عربستان 3.4 درصد افزایش داشته باشد.

عربستان به سمت تنوع بخشیدن به اقتصاد خود برای بهبود نقش محصولات غیرنفتی صادرات در تحقق چشم انداز 2030 است. از جمله این اقدامات می توان به اجرای طرح های اقتصادی جدیدی چون ملی سازی صنایع در 10 زمینه در بخش های صنعت و معدن از جمله خودروسازی، کشتی سازی و داروسازی به ارزش بیش از 19 میلیارد دلار اشاره کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا