اقتصادی

افزایش مبادلات تجاری عراق و هند به 34 میلیارد دلار در دو سال

وزارت امور خارجه هند تاکید کرد که حجم مبادلات تجاری با عراق از سال 2020 تا 2021 به بیش از 34 میلیارد دلار رسیده است.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه هند تاکید کرد که حجم مبادلات تجاری با عراق از سال 2020 تا پایان 2021 به بیش از 34 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش «یس عراق» وزارت امور خارجه هند با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود از رایزنی های دوجانبه هند و عراق در بغداد به ریاست «اوصاف سعید» معاون وزیر امور خارجه هندوستان و «هشام العلوی» معاون برنامه ریزی سیاسی وزارت امور خارجه عراق خبر داد.

در این گزارش ذکر شده که دو طرف نسبت به تجارت دوجانبه کشورشان که در سال های 2020 تا 2021 به بیش از 34 ملیارد دلار رسیده است ابراز خرسندی کرده و راه های افزایش و تنوع بخشی بازرگانی از نفت به سایر بخش های غیرنفتی را بررسی کردند.

بر اساس این گزارش، دو طرف به فرصت های سرمایه گذاری به خصوص در زمینه های نفتی، گازی، زیرساختی، درمانی، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، مدیریت آب، دارو و تجهیزات داروخانه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی های تجدیدپذیر و تشویق بازرگانان دو کشور به افزایش همکاری پرداختند.

همچنین در این گزارش آمده که معاون وزیر امور خارجه هندوستان مرکز ارائه درخواست های کنسولگری هند را که اخیرا در بغداد راه اندازی شده و موجب تسهیل خدمات کنسولی به شهروندان عراقی می شود افتتاح کرده است.

بنا به توافق دو طرف، جلسه کارگروه مشترک دو کشور در سطح وزرای نفت در زمان مناسب در دهلی نو برگزار خواهد شد.

روز گذشته «اثیر الغریری»، وزیر بازرگانی عراق، در دیدار با «براشانت بیسای»، معاون وزیر امور خارجه هند، بر عزم عراق به فعال‌سازی روابط اقتصادی و تجاری خود با جهان و استفاده از تجارب اقتصادی کشورهای متعدد تأکید کرد.

وی بر اهمیت برگزاری کارگروه مشترک هند و عراق در هجدهمین دوره خود که قرار است در سه ماهه دوم سال جاری در دهلی نو برگزار شود تأکید کرد.

وزیر بازرگانی عراق از شرکت های هندی خواست تا هرچه سریعتر وارد پروژه های سرمایه گذاری و اقتصادی عراق شوند و از فرصت های نویدبخش برای انعقاد توافقنامه ها و امضای تفاهم نامه ها در همه بخش های عراق استفاده کنند.

معاون وزیر امور خارجه هند نیز به نوبه خود از علاقه کشورش نسبت به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با عراق در سایه تحولاتی که اقتصاد این کشور شاهد آن است استقبال کرد و افزود: «تشویق شرکت های هندی برای ورود به بازار عراق و فعالسازی سطح همکاری ها بین دو کشور مورد توجه است.»

روز شنبه، مرکز اطلاعات تجاری هند اعلام کرد که واردات نفت این کشور از عراق در ماه ژانویه به بالاترین حد در 7 ماه گذشته رسید و با 11 درصد افزایش نسبت به ماه دسامبر 983 هزار بشکه در روز شد.

بر اساس این گزارش، در فاصله میان آوریل 2022 تا ژانویه 2023 یعنی در 10 ماه نخست سال مالی هند، همچنان عراق بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به این کشور بوده، هرچند در دو ماه اخیر روسیه در صادرات خود به هند بر عراق پیشی گرفته است.

منبع
یس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا