اقتصادیخبر اول

برنامه ترکیه برای ساخت 200 هزار خانه پس از زمین لرزه «بدون تکرار اشتباهات گذشته»

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش از ماه مارس شروع به ساخت 200 هزار خانه در مناطق زلزله زده جنوب شرق خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش از ماه مارس شروع به ساخت 200 هزار خانه در مناطق زلزله زده جنوب شرق خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، اردوغان با تاکید بر شدت زمین لرزه و مقایسه آن با حوادث سخت این کشور در طول تاریخ گفت: «با ایمان و شجاعت و صبر، قرن ها در برابر بسیاری از تنش های سیاسی و اجتماعی مثل جنگ های صلیبی و حملات مغول ایستادگی کردیم».

اردوغان گفت تعداد 199739 خانه در 11 ایالت از جمله هتای و قهرمان مرعش که بیشترین ضرر را از زمین لرزه داشتند و آمار قربانیان آن به بیش از 41 هزار نفر رسیده است، ساخته خواهد شد، 114 هزار نفر هم از زیر آوار نجات پیدا کرده اند.

اردوغان اعلام کرد که به منظور کاهش آثار این فاجعه یک سری اقدامات شامل افزایش سقف بسته صندوق بیمه دولتی از 250 میلیارد لیره به 350 میلیارد و همچنین تعویق مهلت پرداخت وام های کشاورزان و بازرگانان به مدت یک سال تحت نظر بانک های ترکیه ای می شود.

همچنین اردوغان تاکید کرد که خانواده قربانیان زلزله مبلغ نقدی 100 هزار لیره را دریافت خواهند کرد و بانک های این کشور 80 میلیارد لیره به صورت نقدی و انواع خدمات را به عنوان کمک هزینه به نجات یافتگان اختصاص خواهند داد.

خشم عمومی در ترکیه پس از فروپاشی خانه‌های «مقاوم در برابر زلزله»

از دیگر اقدامات می توان به خودداری بانکها از اخذ وام های شخص متوفی و فراهم سازی فرصت های کاری سریع برای 20 هزار نجات یافته اشاره داشت.

مهندسان عمران و شهرسازی ترکیه گفته اند که اگر برنامه ریاست جمهوری با دقت نظر و بازنگری در برنامه ریزی شهری و سلامت عمرانی انجام نشود، پیام آور وقوع فاجعه ای دیگر خواهد بود.

به گفته رویترز، مقامات ترکیه گفته اند که بیش از 380 هزار واحد مسکونی در 105هزار و 794 ساختمان نیاز مبرم به تخریب دارد یا از بین تمام 2.5 ملیون ساختمان در سراسر منطقه تخریب شده است.

در انتخابات ژوئن ترکیه دولت اردوغان به دلیل عملکردش در قبال خرابی های اخیر مورد انتقاد شدیدی قرار خواهد گرفت و بسیاری از ترک ها می گویند که این موضوع یکی از نتایج سیاست سال هایی است که به ویرانی آسان ده ها هزار ساختمان منجر شد.

کارشناسان در گفت و گو با رویترز اظهار کردند که زمین لرزه ها به خوبی سستی زیرساخت های ترکیه را نشان داد؛ چرا که ساختمان های جدید و قدیمی را از جمله بیمارستان ها و مساجد و کلیساها و مدارس را با هم خراب کرد.

هم اکنون نیز برخی نسبت به اینکه چارچوب زمانی بلندپروازانه دولت تنها می تواند برخی از اشتباهات گذشته را جبران کند، احساس نگرانی می کنند.

گزارش بانک «جی. پی. مورگان» آمریکا چنین بیان می کند که لیست قیمت بازسازی منازل و خطوط حمل و نقل و زیرساخت های کشور حدود 25 میلیارد دلار یا به ازای 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی می شود.

گزارش دیگری هم که از اتحادیه کارفرمایان ترکیه «تورکونفید» منتشر شده است قیمت زیان های وارد شده در بخش مسکن را چیزی حدود 70.8 میلیارد دلار برآورد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا