سیاسی

پرونده ترور سردار سلیمانی و تدوین سند همکاری امنیتی محور مذاکرات وزرای خارجه ایران و عراق

وزرای خارجه عراق و ایران در نخستین دور از مذاکرات خود در بغداد بر لزوم محاکمه عاملان ترور شهیدان سلیمانی و المهندس تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: اولین دور مذاکرات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، روز چهارشنبه در وزارت امور خارجه عراق برگزار شد.

براساس بیانیه رسمی وزارت خارجه ایران، در این مذاکرات، وزیر امور خارجه ایران ضمن پاسداشت شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان، با اشاره به اقدامات حقوقی جامع ایران و عراق، خواستار تسریع در نهایی شدن این پرونده و محاکمه مجرمان این ترور ضدانسانی شد.

امیرعبداللهیان اشتراکات ایران با جمهوری عراق را اشتراکاتی استراژیک دانسته و اظهار امیدواری کرد سند همکاری های امنیتی دو کشور هرچه سریعتر نهایی شده و ابراز امیدواری کرد کمیسیون عالی همکاری های اقتصادی دو کشور به زودی برگزار شود.

وزیر خارجه ایران فعالیتهای برخی گروهکهای جدایی طلب و تروریستی در شمال عراق را غیرقابل قبول دانسته و از تلاشهای طرف عراقی برای حل این مساله قدردانی نمود.

وی ظرفیتهای بالای اقتصادی و تعاملات تجاری دو کشور را با گسترده و بااهمیت دانسته و ابراز امیدواری کرد مسایل مربوط به مطالبات تجاری ایران به زودی و بصورت کامل مرتفع شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، روند همکاری های مرزی و بویژه موضوعات حقوقی اروند رود و مساله لایروبی و سایر مسایل مربوطه بر اساس معاهده 1975 را روندی مثبت و سازنده توصیف نمود.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در این مذاکرات، ضمن تاکید بر عزم عراق بر نهایی سازی محاکمه عوامل ترور سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، بر این نکته تاکید کرد که دولت عراق بر اساس قانون اساسی، هیچ اجازه ای برای استفاده از سرزمین کشورش جهت تهدید همسایگان نمی دهد.

وزیر خارجه عراق، با اشاره به مذاکرات اخیرش با واشنگتن جهت استفاده از معافیتهای بانکی و تجاری، بر عزم دولت عراق بر تسهیل مراودات تجاری و بانکی با ایران تاکید نمود.

در ادامه مذاکرات، برخی موضوعات کنسولی و سرکنسولگری های ایران در عراق، طرح و توافقات لازم برای تسهیل امور مربوطه حاصل شد.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا